آفتاب
اسدزاده مطرح کرد:

هشدار درباره شیوع بیماری‌های گوارشی/ افرادی با زمینه ارثی چکاب سالانه کنند

هشدار درباره شیوع بیماری‌های گوارشی/ افرادی با زمینه ارثی چکاب سالانه کنند

مشهد – خبرگزاری مهر: دبیرعلمی کنگره بین المللی بیماریهای التهابی روده واختلالات ناشی از گلوتن درایران از شیوع بیماری‌های گوارشی در کشور خبرداد و گفت: افرادی که زمینه ارثی دارند سالانه چکاب کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید اسدزاده صبح چهارشنبه در نشست خبری در بیمارستان رضوی اظهار کرد: رشد چشمگیر بیماری‌های روده در سال‌های اخیر به دلیل تغییر عادات غذایی دلیل برگزاری  همایشی برای بیماری های گوارشی بوده است.

وی از شیوع این بیماری در سطح خاورمیانه خبرداد و گفت: این بیماری مزمن و چهارمین علت مرگ و میر در سال‌های اخیر اعلام شده است و هزینه درمان آن نیز گران است.

اسدزاده افزود: 10 تا 15 درصد مراجعه به پزشکان بیماریهای التهاب روده اعلام شده و نسبت به 20 سال اخیر میزان بروز آن چندین برابر شده است.

 دبیرعلمی کنگره بین المللی بیماریهای التهابی روده واختلالات ناشی از گلوتن درایران، بر ضرورت پیشگیری از این بیماری ها با رعایت اصول تغذیه تاکید کرد و گفت: با شیوع این بیماری در کشور میزان آن تا چند سال آینده بیشتر نیز خواهد شد.

اسدزاده در خصوص علل این بیماری بیان کرد: زمینه های ارثی، سبک زندگی غربی و جوان بوده جامعه ایران دلایل شیوع بیماری هستند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه افرادی که زمینه ارثی دارند یا یکی از اعضای خانواده شان مبتلا شده است باید سالانه چکاب کنند؛ افزود: در حال حاضر در پنج درصد افراد مبتلا به بیماریهای گوارش این نوع سرطان مشاهده شده است.

اسدزاده روش شناسایی  این سرطان را استفاده از کلونوسکوپی اعلام و افزود: بیمارستان رضوی تجهیزات کامل برای تشخیص بیماری های گوارشی را دارد.

نخستین کنگره بین المللی بیماریهای التهابی روده و اختلالات مرتبط با گلوتن هفتم خرداد ماه با حضور  19 متخصص برجسته از امریکا، انگلیس، هلند، ایتالیا، آلمان، رومانی، کره جنوبی، اسپانیا و متخصصان برجسته ایرانی در بیمارستان رضوی برگزار می شود.

کد N294860

وبگردی