آفتاب
سومین همایش بین‌المللی سلامت زنان در شیراز،

رئیس کمیسیون بهداشت: قوانین تنظیم خانواده و عقیم‌کردن زنان و مردان لغو می‌شود ‌

رئیس کمیسیون بهداشت: قوانین تنظیم خانواده و عقیم‌کردن زنان و مردان لغو می‌شود ‌

رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های جمعیتی، مجلس در تلاش برای لغو قوانین تنظیم خانواده و عقیم‌کردن مردان و زنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، محمدحسن شهریاری روز چهارشنبه در سومین همایش سلامت زنان در شیراز گفت: در دولت‌های گذشته به اندازه دولت یازدهم دغدغه سلامت وجود نداشته‌ است.

وی گفت: امسال 9000 میلیارد منابع حوزه سلامت را افزایش داده‌ایم اما در کشور ما میزان منابع مالی بالفعل بیشتر از کشورهای آفریقایی نیست اما در حوزه سلامت مثل آمریکا و اروپا هزینه می‌کنیم و این مشکل ساز است.

شهریاری با تاکید بر این که منابع دولتی محدود است اینگونه نیست که درآمدها بی‌حساب و کتاب باشد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های پس از انقلاب، مقایسه‌ای در آمارهای مختلف داشت و گفت: نرخ باسودادی طی سال‌های بعد از انقلاب برای مردان 51 و برای زنان 126 درصد بوده است.

شهریاری با بیان اینکه امروز در بسیاری از رشته‌های تحصیلی ورودی دختران به دانشگاه‌ها از پسران پیشی گرفته است، گفت: مجلس هم در سال‌های گذشته تلاش کرد که سهم بیشتری برای زنان در نظر بگیرد اما علی‌رغم افزایش تعداد دختران در رده‌های تخصصی و فوق تخصصی رشته‌های پزشکی، اما زنان فارغ‌التحصیلان کمتر حاضر به حضور در مناطق محروم هستند.

وی ادامه داد: با هدف تلاش برای تامین نیازهای مناطق محروم به کادر پزشکی خصوصا پزشک متخصص، مصوب کرد که 30 درصد از ورودی پزشکی به بومیان مناطق محروم تعلق گرفته و هر پذیرفته شده‌ای تعهد سه برابر خدمت را بدهد.

شهریاری به افزایش نرخ رشد میزان حضور زنان در عرصه‌های قانون‌گذاری و کارکنان عالی‌رتبه دستگاه‌های دولتی تا 22 برابر طی سال‌های پس از انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: هم‌اینک 30 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با طرح این پیشنهاد که ساعت کار بانوان به نصف مردان کاهش یابد، گفت: اگر این مهم محقق شود آنوقت باید ظرفیت زنان متخصص در رشته‌های مختلف را تا سه برابر افزایش دهیم.

انتهای پیام

کد N294800

وبگردی