آفتاب
یک تحلیلگر:

مواضع ریاض درباره تهران به طور کامل تغییر یافته است

مواضع ریاض درباره تهران به طور کامل تغییر یافته است

رادیوی صدای روسیه در تحلیلی نوشت: افزایش نشانه‌های بهبود روابط میان ریاض و تهران بدون شک باعث ثبات در خاورمیانه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولادمیر ساجین تحلیلگر رادیوی صدای روسیه در تحلیلی درباره‌ی روابط تهران-ریاض با توجه به دعوت اخیر وزیر امور خارجه عربستان از همتای ایرانی خود برای سفر به ریاض نوشت: در دوران‌های گذشته روابط عربستان و ایران مراحل سخت و دشواری را پشت سر گذاشته و حتی در برخی مواقع این روابط به‌ طور کلی قطع شده است، اما پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران نسیم تغییرات در حکومت تهران به وزیدن پرداخت و روابط با عربستان سعودی نیز از این نسیم مستثنی نبود.

این تحلیلگر در ادامه آورد: روحانی پس از بر سر کار آمدن در اظهاراتی تمایل ایران را برای گسترش روابط با عربستان سعودی به عنوان کشور همسایه و برادر اعلام کرد. هم‌چنین وی بر همکاری ایران و عربستان به عنوان دوست نزدیک به یکدیگر در سازمان همکاری های اسلامی تاکید کرده و اعلام کرد که اختلاف‌نظرهای بی‌اهمیت باعث سردی روابط میان همسایگان است.

به نوشته این تحلیلگر، در این میان برخی از مقامات داخلی دولت روحانی را در مسیر بهبود روابط با عربستان سعودی کمک و حمایت می‌کند. در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه اعلام کرده است که تهران آماده‌ بهبود روابط با ریاض است. گسترش روابط میان دو کشور می‌تواند باعث تاسیس منافع مشترک در منطقه شود. هم چنین ارتقاء مناسبات میان ریاض و تهران می‌تواند باعث حل تمام ناسازگاری‌ها و مشکلات در منطقه و حتی کل جهان اسلام شود. در همین راستا کشور‌هایی مانند مصر، عمان، لبنان، ترکیه، عراق نیز خواهان بهبود روابط دو کشور هستند.

این تحلیلگر در ادامه آورد: هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور پیشین و یکی از سیاستمداران بانفوذ ایران نیز از افراد کلیدی در بهبود روابط ایران و عربستان هستند که در این میان احتمال سفر وی به ریاض باعث بهبود روابط بین دو کشور شده است. هم چنین خبرهایی منتشر شده است مبنی بر این‌که پادشاه عربستان سعودی از وی برای سفر به ریاض دعوت کرده است.

به نوشته صدای روسیه به نظر می‌رسد عربستان سعودی نسبت به ایران مواضع خود را به‌طور کامل تغییر داده است. البته انتظار نمی‌رود که همین فردا یا روز بعد تهران و ریاض همدیگر را به گرمی در آغوش بگیرند. برای بهبود روابط ایران و عربستان سازمان همکاری‌های اسلامی می‌تواند میانجیگری کند. براساس نظر بسیاری از کارشناسان پاکستان برای میانجگری میان ایران و عربستان میانجگری کرده است.

اما این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که مهم ابزار نزدیکی میان دو کشور(میانجی گری) نیست، بلکه ارتقای روابط از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام

کد N294620

وبگردی