آفتاب

اختلاف پکن و مسکو برای امضای قرارداد گازی/ تاکید پکن بر لزوم ایجاد ساختار جدید همکاری امنیتی در آسیا

اختلاف پکن و مسکو برای امضای قرارداد گازی/ تاکید پکن بر لزوم ایجاد ساختار جدید همکاری امنیتی در آسیا

اختلاف پکن و مسکو برای امضای قرارداد گازی، رزمایش مشترک روسیه و چین در بندر شانگهای و تاکید پکن بر لزوم ایجاد ساختار جدید همکاری امنیتی در آسیا از جمله تحولات چین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز از عدم توافق پکن و مسکو برای امضای قرارداد گازی و فروش 400 میلیارد دلاری گاز روسیه به چین به دلیل وجود اختلافات بر سر قیمت خبر داد که مسکو به دلیل افزایش تنش با غرب بر سر اوکراین به انعقاد این توافق تمایل نشان داده است زیرا روسیه در پی یافتن گزینه های جدید برای مشتریان اروپایی گاز خود است.

این درحالیست که سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در شانگهای از امکان وجود فرصت ها برای توافق میان هیئت های سیاسی اقتصادی دو کشور و همچنین احتمال مذاکرات نمایندگان طرفین در اوایل هفته آینده در حاشیه اجلاس اقتصادی درباره قیمت و دیگر بندهای پیش نویس قرارداد گازی خبر داد.

بر این اساس شرکت دولتی گازپروم در پی ترزیق 38 میلیارد متر مکعب گاز به اقتصاد در حال رشد چین در 30 سال آتی به قیمت 10 تا 11 دلار در هر بی تی یو (واحد اندازه‌ گیری حجم گاز) است، این درحالیست که پکن در پی پرداخت قیمتی پایین‌ تر از 9 بی تی یو یعنی قیمت فعلی گاز صادراتی ترکمنستان به چین است.

خبرگزاری فرانسه همچنین از برگزاری رزمایش مشترک روسیه و چین با حضور روسای جمهور دو کشور در بندر شانگهای چین خبر داد که به مدت یک هفته به طول می انجامد.

در این رزمایش 14 شناور جنگی از ارتش چین و روسیه در دریای شرق چین شرکت کرده و در پی بالاترین توان نظامی دو کشور برای مقابله با تهدیدات دریایی هستند که در حال حاضر روسیه با اوکراین و چین با کشورهای ویتنام، ژاپن و فیلیپین اختلاف دارند.

آسوشیتد پرس نیز گزارش داد شی جینپینگ رئیس‌ جمهوری چین در مراسم گشایش کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا موسوم به "سیکا" در شانگهای با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و همتای روسی بر لزوم افزایش همکاری امنیتی تهران-مسکو-پکن و همچنین ایجاد یک ساختار جدید همکاری امنیتی در آسیا تاکید کرد.

کد N294522

وبگردی