آفتاب

چین تشکیل ساختار امنیتی منطقه ای با حضور ایران را خواستار شد

چین تشکیل ساختار امنیتی منطقه ای با حضور ایران را خواستار شد

تهران-ایرنا- ˈشی جین پینگˈ رئیس جمهوری چین، در اجلاس تعامل و اعتماد سازی آسیا ( سیکا) تشکیل ساختار جدید جدید همکاری امنیتی منطقه ای بر اساس یک گروه منطقه ای شامل ایران و روسیه را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری ˈآسوشیتدپرسˈ، رئیس جمهوری چین روز سه شنبه در اجلاس سیکا خواستار تشکیل ساختار امنیتی جدیدی در آسیا با مشارکت ایران و روسیه و بدون حضور آمریکا شد.

سازمان سیکا که در دهه 1990 میلادی تاسیس شد نقش بسزایی در گسترش نفوذ پکن به خارج و محدود کردن نقش آمریکا به عنوان رقیب راهبردی چین داشته است.

جین پینگ طی سخنرانی در این اجلاس که با حضور روسای جمهوری ایران و روسیه برگزار شد، گفت: ما به نوآوری در همکاری امنیتی و تشکیل یک معماری جدید منطقه ای با هدف همکاری امنیتی نیاز داریم.

رئیس جمهوری چین در این سخنان اشاره ای به درگیری های جاری کشورش با ویتنام درباره استقرار یک دکل نفتی در آب های مورد مناقشه بین دو کشور نکرد.

ایده تشکیل سازمان سیکا در سال 1992 و به ابتکار ˈسلطان نظربایفˈ رییس جمهور قزاقستان مطرح و در سال 1996 رسما تشکیل شد.

اجلاس سران سازمان سیکا هر چهار سال یک بار برگزار می شود و پیش از ماه ژوئن سال 2010 میلادی، قزاقستان کشور برگزار کننده این سازمان بوده است، پس از آن، ترکیه مسوولیت سومین دور نشست سران را برعهده گرفت و امسال نیز چین به عنوان کشور رییسه این نشست را میزبانی می کند.

مترجمام**9158**1566
کد N293858

وبگردی