آفتاب

دل سالم چیست؟

دل سالم چیست؟

یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: قلب سلیم بهترین و برترین متاع برای عرضه به خداوند و ورود به بهشت است.

در روایات و احادیث از قلب سلیم و جایگاه آن سخن بسیار به میان آمده است، ثروتی که به سادگی به دست نمی‌آید و دارنده‌اش از تمامی ثروت‌ها بی‌نیاز است!

حجت‌الاسلام داود چمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، در بیان اهمیت قلب سلیم گفت: از آن جا که قلب، سلطان وجود انسان است اصلاح آن مساوی با اصلاح انسان و اصلاح انسان مساوی با اصلاح جامعه است.

وی ادامه داد: واژه قلب سلیم از آیه 89 سوره شعرا گرفته شده که در آن خداوند متعال می‌فرماید: "روزی که مال و فرزند سودی نبخشد مگر کسی که با قلب سلیم وارد شود."

قلب سلیم قلبی پیراسته از آلودگی‌های اعتقادی و اخلاقی

وی توضیح داد: قلب سلیم قلبی است که از آلودگی‌های اعتقادی و اخلاقی پیراسته و از وابستگی به دنیا و آلودگی به شرک، کفر، نفاق، تکبر و همه‌ی امراض درونی پاک و به زیبایی‌های اخلاقی و اعتقادی آراسته باشد.

وی با اشاره به روایات واردشده در این خصوص، تصریح کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند:" هرگاه خداوند بنده‌ای را دوست داشته باشد، دلی سالم و اخلاق نیکو روزی او می‌کند."

وی اظهار کرد: امام صادق(ع) نیز می‌فرمایند:" جایگاه دل نسبت به بدن، همچون جایگاه پیشوا و امام نسبت به مردم است لذا سلامتش موجب سلامتی همه‌ی بدن و بیماری او باعث بیماری تمام اعضای انسان می‌شود.

وی افزود: پیامبر اسلام(ص) نیز در این رابطه می‌فرمایند: " هرگاه دل انسان پاک گردد بدنش نیز پاک گردد و هرگاه دلش ناپاک شود بدنش نیز ناپاک گردد."

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در خصوص آثار و فواید قلب سلیم نیز گفت: قلب سلیم کلید و رمز ورود به بهشت، زمینه وصول به مقام نفس مطمئنه، آرامش روح و روان، سبب کمال انسان، موجب آبرومندی به درگاه خداوند و رسول خدا(ص)، راه میان‌بر جهت تقرب به ذات باریتعالی است و دیگران از وجود فردی با این خصوصیت در آسایش‌اند.

راه‌های علمی و عملی بدست آوردن قلب سلیم

وی در ادامه بیان کرد: شناخت راه‌های سلامت قلب، شناخت بیماری‌های دل، دقت در فواید سلامت دل، مطالعه کتب مرتبط با موضوع فوق مثل کتاب قلب سلیم نوشته شهید دستغیب(ره) همچنین توجه به سخن بزرگان در این زمینه و نشستن پای درس اخلاق آن‌ها از راه‌های علمی برای بدست آوردن قلب سلیم است.

وی توضیح داد: تأسی به پیامبر اسلام و ائمه(ع) و اولیاء الهی در زندگی فردی و اجتماعی، درخواست از خداوند متعال، تهذیب و مراقبت و رعایت صحیح دستورات شرعی و اخلاقی اسلام، علاج مشکلات اخلاقی قلب، تلاش عملی برای تحصیل عوامل سلامت دل، دوری ازگناه و حرام، ذکر و فکر، شرکت در مجالس دینی و مذهبی و قرائت قرآن کریم بصورت روزانه از راه‌های عملی دستیابی به قلب سلیم است.

اسباب بیماری قلب چیست؟

چمانی در بخش دیگری از سخنان خود به اسباب بیماری قلب نیز اشاره کرد و افزود: امام علی(ع) می‌فرمایند:" دل‌های بندگان پاک‌سرشت جایگاه دیدار خداوند است پس هرکس دلش را پاکیزه کند خداوند نظر لطفش را به او می‌اندازد. خداوند به صاحب چنین قلبی شرح صدری عطا کند که آغاز همه‌ی خوبی‌ها و شروع نزول برکات خواهد بود.

وی با بیان این‌که «گاهی اوقات بر اثر عواملی، قلب دچار مرض و بیماری می‌شود» اظهار کرد: گناه و معصیت، شنیدن لهو و لعب و موسیقی‌های حرام، نگاه به اهل معصیت، فتنه‌گری، دنیاطلبی، ثروت‌اندوزی، پرحرفی، شرکت در مجالس گناه و جدال از گناهانی هستند که روایات به تأثیر مستقیم آن‌ها در بیمار کردن قلب تصریح کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: پیامبراسلام(ص) فرمودند «ترک عبادت موجب قساوت قلب و ترک ذکر موجب مرگ است».

وی افزود: عشق به غیرخدا و محبت مفرط به غیر او، قلب را دچار انحراف می‌کند و چشم و گوش باطن را از فهم حق باز می‌دارد.

راه درمان چیست؟

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان، توجه به آیات الهی و عمل کردن به دستورات خداوند در کتاب آسمانی یعنی قرآن کریم است.

وی توضیح داد: خداوند متعال در آیه 57 سوره یونس می‌فرماید:" ای مردم، موعظه‌ای از خداوند و درمانی برای آنچه در سینه‌هاست و هدایت و رحمتی برای مؤمنان، به سوی شما آمده است."

وی ادامه داد: خداوند در آیه 82 سوره اسراء نیز می‌فرماید:" آنچه از قرآن نازل می‌کنیم شفای دل و رحمت الهی برای اهل ایمان است..."

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: امام علی(ع) به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند:" قلب خود را با موعظه احیاء کن." و در جای دیگری می فرمایند:" موعظه دل را صیقل می‌دهد."

وی با بیان این‌که «امیرالمؤمنین(ع) دیدار با ابرار را موجب ساختن و احیا کردن قلب می‌دانند» تصریح کرد: امام باقر(ع) نیز می‌فرمایند: "رقت و لطافت قلب را با کثرت ذکر در خلوت‌ها، ایجاد کن."

وی افزود: پیامبر اسلام(ص) نیز در روایتی فرمودند: "این قلب‌ها همانند آهن وقتی به آب برسد زنگ می‌زنند. پرسیدند جلای قلب به چیست؟ حضرت فرمود "زیاد یاد مرگ کردن و بسیار تلاوت کتاب خدا کردن."

چمانی در پایان افزود: اگر قلب بخواهد ارتفاع شأن و کمال پیدا کند و معدن حکمت و جایگاه نزول فیض خداوندی شود باید آنرا از گناه تخلیه کرده و بوسیله قرآن و موعظه و ارزش‌های الهی آن را زینت داد.

انتهای پیام

کد N293569

وبگردی