آفتاب
آیت الله هاشمی رفسنجانی:

نتیجه نا امنی­ ها، برگشت استبداد است

نتیجه نا امنی­ ها، برگشت استبداد است

دشمنان، با همه توان برای القای اختلاف و دامن زدن به مسایل تفرقه ­انگیز می­كوشند و بعضی­ ها هم به بهانه­ های واهی، بر طبل اختلافات شیعه و سنی می­ كوبند، در حالی كه مسلمانان یك امت واحده هستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس دیوان عالی فدرال و رئیس شورای عالی قضائی عراق، رفت وآمدهای مسؤولان دو كشور را موكّد روابط برادرانه دو ملت خواند و گفت: منطق دینی، مذهبی و سیاسی ایجاب می­نماید كه برای تقویت همكاری­ها، بكوشیم كه ضرورت دستیابی به آرامش منطقه­ای، در جهت تقویت پایه­ های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توجه به قدمت حوزه­های علمیه عراق، به خصوص حوزه علمیه نجف و وجود عتبات عالیات در عراق، گفت: خودسری­ها و زیاده­ خواهی­ های حزب بعث اگر چه جنگی طولانی را بر دو ملت تحمیل كرد، امّا دین، مذهب و فرهنگ مشترك، ریشه در تاریخ تمدن دو كشور دارد و پس از هر وقفه­ ای، دوباره در مسیر درست قرار می­گیرد.

ایشان با ابراز خرسندی از حركت تدریجی عراق به سوی دموكراسی واقعی، گفت: عراق به عنوان همسایه ­ای واحد و آرام، آرزوی جمهوری اسلامی است و غبار نا امنی ­های عراق، فضای ایران را نیز آلوده می­ نماید.

آیت­الله هاشمی رفسنجانی با بیان خاطراتی از سفر خویش به عراق گفت: امیدواریم ایران و عراق مجموعه­ ای واحد و مركزی ثقل برای حل مشكلات منطقه باشند كه امكانات و ظرفیت­های این امر فراهم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علاقه دو ملت ایران و عراق به هم را تاریخی دانست و گفت: هر وقت نا امنی­ ها كم و موانع برطرف می­ شود، موج علاقه­ مندان ایرانی و عراقی برای سفر به دو كشور افزایش می­ یابد.

ایشان با یادآوری دشمنی­های بعضی از كشورهای ضد اسلام، به ویژه اسرائیل نسبت به جهان اسلام، گفت: دشمنان، با همه توان برای القای اختلاف و دامن زدن به مسایل تفرقه ­انگیز می­كوشند و بعضی­ ها هم به بهانه­ های واهی، بر طبل اختلافات شیعه و سنی می­ كوبند، در حالی كه مسلمانان یك امت واحده هستند.

آیت­الله هاشمی رفسنجانی، با ابراز نگرانی از اختلافات مذهبی، قومیتی و سیاسی در عراق، گفت: بدخواهان مردم عراق می­ كوشند تا اقدامات تروریستی را در عراق نهادینه كنند كه آتش اقدامات آنان دامن همه مردم شیعه، سنی، كرد و دیگر اقوام را می­ گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تقویت تندروها در كشورهای اسلامی را برنامه طراحی شده دشمنان ملت­های مسلمان دانست وگفت: نباید بگذاریم عراق مأمن ویروس تروریسم شود كه نتیجه طبیعی نا امنی­ ها، برگشت استبداد است.

ایشان با تشریح اتفاقات سال­های اخیر در كشورهای اسلامی مصر، لیبی، یمن، افغانستان، سوریه، بحرین و عراق، گفت: می­خواهند مفاهیم و تعالیم اسلامی را برای اداره جامعه ناكارآمد جلوه دهند و با نوشتن همه تندروی­ها به پای اسلام، امت­ها و ملت­ها را نسبت به مسلمانان بدبین نمایند.

در این دیدار آقای مدحت محمود نیز با ابراز رضایت از دستاوردهای سفر هیأت عالی­رتبه قضایی عراق به ایران، گفت: تبادل تجربیات قضائی دو كشور می­تواند باعث ارتقای كمّی و كیفی قضاوت­ ها باشد كه اساس عدالت است.

رئیس دیوان عالی فدرال و رئیس شورای عالی قضائی عراق با اشاره به تاریخ مسایل قضائی در آن كشور گفت: برای گسترش روابط در همه سطوح علاقمندیم و می­دانیم توسعه همكاری­ها باعث ثبات آرامش در منطقه می­شود.

وی با تشریح اوضاع سیاسی عراق در تاریخ معاصر، گفت: یك عنصر جنگجو و جنایتكار سقوط كرد و یك تفكر صلح طلب، حاكمیت را در قوای مختلف به دست گرفت.

آقای مدحت محمود تجربیات جمهوری اسلامی را برای اداره عراق سودمند دانست وگفت: كشمكش­های داخلی ریشه در دخالت بعضی­ها دارد كه فكر می­كنند با سقوط استبداد جایگاهی در عراق به دست می­آورند.

وی سفرهای زیارتی مردم دو كشور را ضامن روابط ایران و عراق دانست وگفت: باید مقدمات سیاسی، امنیتی و رفاهی مسافرت­ها را فراهم نماییم.

کد N293283

وبگردی