آفتاب

روسیه قطعنامه ارجاع پرونده سوریه به دادگاه لاهه را وتومی کند

روسیه قطعنامه ارجاع پرونده سوریه به دادگاه لاهه را وتومی کند

تهران – ایرنا - خبرگزاری رویترز در گزارشی از مسکو به نقل از اینترفاکس روسیه از تصمیم مسکو برای وتوی قطعنامه ارجاع پرونده سوریه به دادگاه لاهه در شورای امنیت خبر داد.

اینترفاکس روزسه شنبه به نقل از یک مقام روسیه اعلام کرد که مسکو پیش نویس قطعنامه سازمان ملل به منظور ارجاع پرونده جنگ داخلی سوریه به دیوان کیفری بین المللی در لاهه را در صورت رای گیری برای آن در شورای امنیت، وتو می کند.

به گزارش رویترز، گرچه روسیه پیشتر نیز مخالفت خود را با ارجاع این پرونده به دادگاه لاهه اعلام کرده بود، اما ˈگنادی گاتیلوفˈ معاون وزیر خارجه روسیه امروز هم اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه پیشنهادی از سوی فرانسه به شورای امنیت سازمان ملل مورد قبول و حمایت مسکو نیست، لذا درصورتیکه این قطعنامه به رای گذاشته شود، روسیه آنرا وتو می کند.

براساس این گزارش، فرانسه در 12 ماه مه (22 اردیبهشت) پیش نویس قطعنامه ای را با هدف ارجاع پرونده سه سال جنگ سوریه به دیوان کیفری بین المللی و پیگرد احتمالی مرتکبان جنایات جنگی و جنایت بر ضد بشر در آن کشور در بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرده بود.

اما از آنجایی که روسیه قدرتمندترین حامی دیپلماتیک ˈبشار اسدˈ رییس جمهور سوریه در جریان جنگ در این کشور است، تاکنون 3 بار همراه با چین قطعنامه های شورای امنیت علیه دمشق را وتو کرده است.

مترجمام**1378**1010
کد N293218

وبگردی