آفتاب
صدای روسیه:

آمریکا درصدد کاهش روابط میان روسیه و چین است

آمریکا درصدد کاهش روابط میان روسیه و چین است

تهران - ایرنا- پایگاه خبری صدای روسیه درگزارشی به نقل از برخی کارشناسان سیاسی اعلام کرد که آمریکا تمایل دارد از نزدیکی روابط میان روسیه و چین جلوگیری کند.

ˈ لو گوچانˈ سفیر سابق چین در روسیه از جمله این کارشناسان است که در اظهارنظری گفته است ، سفر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به چین با هدف توسعه بیشتر روابط دو جانبه انجام شده است.

وی گفت : معتقدم روابط دو جانبه نزدیک میان روسیه و چین نه تنها به طور مثبت بر توسعه منطقه اورآسیا تاثیر می گذارد ، بلکه به سود تمامی جهان است.

وی خاطر نشان کرد که روابط مسکو - پکن که براساس احترام و اعتماد متقابل است در این مقطع زمانی در نقطه اوج تاریخی خود قرار دارد.

پوتین قرار است در سفر به چین با مقام های ارشد پکن دیدار و در مورد مهمترین مسایل منطقه ای و جهانی بحث و تبادل نظر کند.

این دیپلمات ارشد سابق چین گفت : اگرچه آمریکا تحریم هایی را علیه روسیه به دلیل سیاست هایش در قبال اوکراین اعمال کرده است، اما روسیه تمامی پیش شرط ها و ابرازهای اقتصادی لازم را برای جلوگیری از تاثیر نامساعد این اقدامات سیاسی غیردوستانه غرب در اختیار دارد.

لو گوچان به خبرگزاری شین هوا گفت که به دلیل سیاست های معقول پوتین، روسیه توانسته با موفقیت در برابر تحریم های اقتصادی آمریکا و فشارهای نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) بایستد.

وی تاکید کرد ، مسوول تشدید بحران در اوکراین بر عهده مقام های ارشد آمریکا است.

لوگوچان گفت : واشنگتن در حال انجام اقداماتی در راستای محدود کردن فعالیت های راهبردی روسیه در غرب است و می خواهد روند توسعه کشور روسیه را تضعیف کند.

به گفته این دیپلمات چینی ،کاخ سفید تلاش می کند تا مانع از افزایش قدرت چین و نفوذش در برخی مناطق جهان شود. آمریکا نمی خواهد که چین با برخی از کشورهای آسیایی روابط خود را گسترده تر کند.

این دیپلمات سابق چین اضافه کرد: مسکو و پکن باید همکاری هایشان را در برابر چالش ژئوپلتیکی جدید تقویت کنند.

همزمان با اینکه روسیه و چین در حال گسترش روابط دو جانبه هستند، تحلیلگران سیاسی آمریکا نسبت به افزایش قدرت این دو هم پیمان ابراز نگرانی می کنند.

کارشناسان آمریکایی تاکید دارند که چین و روسیه تمایل داشته اند تا قدرت آمریکا و نفوذ واشنگتن را در منطقه محدود کنند.

ˈآریل کوهنˈ و ˈدین چنگˈ در مقاله ای در سال 2013 با عنوان ˈ چگونه واشنگتن باید روابط آمریکا - روسیه - چین را مدیریت کند ، تاکید کردند: اگر روابط نزدیک راهبردی روسیه و چین گسترش یابد، این روابط می تواند توانایی و ظرفیت واشنگتن در انجام اقدام در خارج از آمریکا را محدود کند. بنابراین این به نفع آمریکا است تا از روابط نزدیک تر میان روسیه و چین جلوگیری کند.

در این برهه از زمان بحران اوکراین نیز منجر به تشدید تنش ها میان غرب با روسیه شده است. در این میان اگرچه چین از طرف های درگیر در اوکراین خواسته تا خویشتنداری نشان دهند اما در راستای منافع غرب حرکت نمی کند و سیاستی محتاطانه در پیش گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شین هوا ، چین در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکای تجاری روسیه محسوب می شود.

حجم تجارت دو کشور در سال 2013 به حدود 90 میلیارد دلار رسید. دو کشور تلاش می کنند تا سطح تجارت دو جانبه را به 100 میلیارد دلار در سال 2015 و 200 میلیارد دلار در سال 2020 برسانند.

مترجمام**9234** 1447*5981
کد N293092

وبگردی