آفتاب
مصباح‌یزدی:

تفسیر موضوعی در شبکه قرآن، جلوه بیشتری پیدا کند

تفسیر موضوعی در شبکه قرآن، جلوه بیشتری پیدا کند

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بر لزوم پخش بیشتر برنامه‎های مرتبط با تفسیر موضوعی در شبکه قرآن تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در جمع گروهی ‏از مسئولان دفتر قم شبکه قرآن سیما، افزود: امروزه تفسیر موضوعی بیشتر مورد نیاز است و برای مخاطبان هم جاذبه بیشتری دارد.

وی ادامه داد: شبکه قرآن در حوزه تفسیر موضوعی باید تلاش بیشتری داشته باشد و از اساتیدی که در این حوزه کار کرده‎اند بیشتر استفاده کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تاکید کرد: این گونه شبکه‎های دینی و معرفتی ایجاد شده از برکات انقلاب اسلامی ایران و خون شهداست.

مصباح‌یزدی افزود: ایجاد شبکه‌ای صرف روحانیت و حوزه از ابتدای انقلاب نیز مطرح بود ولی در آن زمان ظرفیت‎ها و توانمندی‎ها اجازه نمی‎داد که این بحث آن زمان انجام شود ولی دلیلی نداشت که حوزه هیچ گاه نتواند این کار را انجام دهد.

وی با ذکر این مطلب که با وجود شبکه‌های مختلف تلویزیونی وجود یک شبکه ویژه معارف و حوزه نیز احساس شد، گفت: خوشبختانه شبکه قرآن ایجاد شد و از بسیاری از این شبکه‎ها نیز پرمخاطب‎تر شد.

وی گفت: وجود یک شورای سیاستگذاری برای شبکه ملی و قرآنی بسیار ضروری است که می‎توان چارچوب‎های کار را برای فعالان در آن شبکه مشخص کند؛ باید مشخص شود که اگر قرار است این شبکه، صرفا قرآنی باشد باید در حوزه قرآن کار کند ولی اگر قرار باشد حوزه‎های دیگر را در بربگیرد بسیار کار وسیعی را باید دنبال کنید.

مصباح یزدی بیان کرد: تعیین مخاطب در شبکه قرآن و معارف بسیار مهم است زیرا گروهی نگرش فنی و تخصصی به قرآن دارند و عده‎ای فقط علاقه مند هستند و عده دیگری نیز قشر نوجوان و کودک هستند که باید برای همه آنها برنامه داشته باشید.

وی با ذکر این‌که اصلی‌ترین مسئله در مورد قرآن، تفسیر کتاب الهی است، تصریح کرد: در زمینه مباحث تفسیر موضوعی و ترتیبی مباحث زیادی مطرح می‎شود؛ ‏در تفسیر موضوعی، تمام آیات مربوط به یک بحث می‌توانند عنوان شوند ولی تفسیر ترتیبی این ‏ویژگی را ندارد البته هر یک دارای خصوصیات ویژه خود هستند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این مطلب که آنچه تاکنون در شبکه‌های رادیویی و ‏تلویزیونی داشته‌ایم تفسیر ترتیبی بوده است، تصریح کرد: در تفسیر ترتیبی گاهی اوقات مطالبی بیان می‌شود که مردم چندان احساس نیازی به ‏آنها نمی‌کنند یا اینکه در اولویت‌هایشان قرار ندارد به همین دلیل برنامه‌های تفسیری در نظرشان ‏جذابیت ندارد.

انتهای پیام

کد N292946

وبگردی