آفتاب
فلاحت پیشه:

اقدامات تیم مذاکره کننده در وین 4 نشان دهنده روند سیاست برد- برد بود

اقدامات تیم مذاکره کننده در وین 4 نشان دهنده روند سیاست برد- برد بود

تهران-ایرنا-یک کارشناس مسائل بین الملل به دستاوردهای چهارمین دور مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: گروه 1+5 متوجه شد ایران حاضر نیست به هر قیمتی مذاکره کند بلکه درصدد انجام توافقی مبتنی بر منطق برد- برد و احترام به حقوق هسته ای ایران است.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره مذاکرات وین 4 با تاکید بر اینکه مذاکرات اخیر مشخص کرد که جمهوری اسلامی ایران برای امتیاز دادن مذاکره نکرده و سیاست برد- برد را در پیش گرفته است گفت: در همین راستا می توان یکی از دستاوردهای مذاکرات را ایستادگی ایران بر مواضع اصولی و عدم عقب نشینی از حقوقش دانست.

وی ادامه داد: پس از مذاکرات وین 4 طرف غربی متوجه شد ایران حاضر نیست به هر قیمتی مذاکره کند بلکه درصدد است که به توافقی مبتنی بر منطق برد-برد و احترام به حقوق هسته ای برسد.

این کارشناس مسائل بین الملل معتقد است در شرایط کنونی هم قدرت و اقتدار ایران بسیار بالاتر از گذشته است و هم اینکه دشمنان ضعیف تر شده و حاضرند حتی به ایران امتیاز بدهند.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه رسیدن به نتیجه در مذاکرات برای آمریکا و اروپا خیلی حیثیتی تر و مهم تر از ایران است گفت: بنابراین با توجه به این مائله باید به سمت شکل گیری توافق نهایی خوب و مثبتی پیش رویم.

به گفته وی رسیدن به نتایج مثبت و توافق جامع در مذاکرات طبیعتا نیازمند زمان است و نباید انتظار داشت در کوتاه مدت به نتیجه مطلوب دست یافت.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: از ابتدا مسوولان تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام کرده بوده اند که توافق ژنو هدف محور است ،این در حالی است که طرف غربی در مذاکرات وین درصدد به تحلیل بردن این اهداف بود.

وی با اشاره به اینکه ایران در توافق ژنو به دنبال سه هدف «شناسایی حق هسته ای ایران، پایان تحریم ها و شفافیت برنامه هسته ای» بود، تصریح کرد: این در حالی است که 1+5 به دنبال نهادینه کردن حق نمادین برای ایران بود،به این معنی که آنها سعی می کنند ماهیتی جدا برای تحریم تعریف کنند و نمی خواهند زمانبندی مشخصی برای شکستن آن داشته باشند.

فلاحت پیشه گفت: زمانیکه در مذاکرات مشخص شد که طرف غربی سعی می کند به گونه ای تفسیر شده این 3 هدف ایران را در پیش نویس متن بگنجاند تیم مذاکره کننده چنین اجازه ای به آنها نداد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه به استقبال مخالفان توافق ژنو از مذاکرات وین 4 اشاره کرد و بیان داشت: «این عده به دنبال این هستند که مذاکرات به نتیجه مثبتی نرسد، البته این افراد جایگاهی میان مردم ندارند زیرا زمانی که به سابقه حضور آنها در قدرت نگاه می کنیم شاهد افزایش تحریم و فشار به ایران در دوره آنها خواهیم شد.»



** مخالفت برخی با مذاکرات برای رسیدن به قدرت با پرداخت هر قیمتی از سوی مردم هستند

وی افزود: «مخالفان مذاکرات خواهان بازگشت به قدرت سیاسی هستند و حاضرند به قیمت تحمیل هزینه به مردم به قدرت بازگردند. از طرف دیگر برخی نیز به دلیل استبداد فکری که دارند تصور می کنند که تمام پیش بینی های شان ولو به قیمت از دست رفتن منافع ملی باید محقق شود.»

سیام(4)**م.ش**
کد N292695

وبگردی