آفتاب
استاد دانشگاه لندن در گفتگو با مهر:

امنیت خیلج فارس مستلزم همکاری ایران و عربستان است/ موثرترین راه برای ارتقاء امنیت منطقه

امنیت خیلج فارس مستلزم همکاری ایران و عربستان است/ موثرترین راه برای ارتقاء امنیت منطقه

استاد مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری مهر در مورد تصمیم انگلیس برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی در خلیج فارس، برقراری و ارتقاء امنیت در این منطقه را امری دانست که مستلزم همکاری کشورهای مهم و تاثیرگذار است.

دکتر "آرشین ادیب مقدم" استاد مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن در ادامه گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اهمیت همکاری کشورهای تاثیرگذار منطقه برای ارتقای سطح امنیت در خلیج فارس گفت: تلاش ها میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ایران در دهه 1990 میلادی موجب شکل گیری این ایده شد که خلیج فارس دیگر نمی تواند به عنوان یک منطقه بی طرف مطرح باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: حتی ایران و عربستان که بواسطه ایدئولوژی های دینی خود اختلافاتی با یکدیگر دارند دشمنی ابدی را نفی کرده و در موارد امنیتی با یکدیگر همکاری و مذاکره می کنند. رسانه های عربستانی نیز از فواید همکاری های عملی میان این کشور و ایران سخن می گویند. این رسانه ها در این رابطه به مواردی همچون حضور "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور سابق، به عنوان اولین رئیس جمهور ایران در نشست شورای همکاری خلیج فارس، و یا سفر وی به امارات متحده عربی به رقم وجود تنش میان ایران و این کشور اشاره می کنند.

مولف کتاب "سیاست بین المللی در خلیج فارس" در ادامه یادآور شد: ممکن است نوساناتی در روابط میان کشورها وجود داشته باشد و برای مثال سیاست های ایران و عربستان در مواردی همچون یمن، سوریه، لبنان و بحرین با یکدیگر متفاوت باشد اما جنگ سرد میان آنها هیچگاه منجر به تقابل نظامی نشده است. به رغم رقابت میان ایران و عربستان، این دو کشور هیچ منفعتی برای جنگ با یکدیگر ندارند و این امر دلایل متعددی دارد که مهمترین آن نقش مهم این دو کشور در جهان اسلام است.

 

این دیپلمات در ادامه تأکید کرد: در این میان حتی جریانی که به بهار عربی [بیداری اسلامی] معروف شد نیز موجب نشد که رقابت میان ایران و عربستان منجر به جنگ شود. به رغم سیاست های مختلف در یمن، سوریه، بحرین و لبنان، ایران و عربستان روابط دیپلماتیک خوبی با یکدیگر دارند. برای مثال با وجود رویکرد ضد ایرانی رسانه های عربستانی، در سال 2012 میلادی پادشاه عربستان، احمدی نژاد را برای شرکت در سازمان کنفرانس اسلامی که در خصوص سوریه بود دعوت کرد.

استاد مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن در ادامه یادآور شد: روابط ایران و عربستان فراز و فرودهای بسیاری داشته اما هیچگاه رقابت آنها وارد حوزه های خطرناک نشده است. در حقیقت ممکن است موضوعاتی که موجب اختلاف دو کشور شده اند در آینده موجب روابط بهتر آنها شوند. اهمیت همکاری میان کشورهای خلیج فارس به گونه ای است که باید خشونت را محکوم کرده، و نیازمند درجه ای از همبستگی کشورها و ممنوع کردن توسل به جنگ در امور داخلی کشورها، باشد. تحولات اخیر و جریانات بعد از بهار عربی شاید جریان دیگری را به ذهن متبادر کند اما سیاست گذاران در تمامی کشورهای خلیج فارس بر این امر تاکید دارند که در آینده نزدیک هیچ جنگی میان ایران و عربستان درنمی گیرد.

ادیب مقدم در خاتمه تاکید کرد که موثرترین راه بری ارتقاء امنیت در منطقه خلیج فارس، همکاری کشورهای منطقه است و در این راه افزایش ارتباطات کشورهای تاثیرگذاری همچون ایران و عربستان می تواند به افزایش امنیت در خلیج فارس کمک کند.

............

گفتگو از عبدالحمید بیاتی

کد N292430

وبگردی