آفتاب

مخالفت رییس کمیته روابط خارجی سنا با دخالت کنگره در توافق هسته‌یی با ایران

مخالفت رییس کمیته روابط خارجی سنا با دخالت کنگره در توافق هسته‌یی با ایران

رییس کمیته روابط خارجی سنا تهدید کرد: طرح جدیدی که به قانونگذاران اجازه می‌دهد هر گونه توافق اوباما با ایران را رد کنند لغو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باب منندز، سناتور آمریکایی گفت که طرح سناتور باب کروکر را که به کنگره اجازه می‌دهد حرف آخر را در مورد توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا بزند وتو خواهد کرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری فری بیکن، طرح سناتور کروکر به عنوان یک متمم قانونی به قانون همکاری استراتژیک آمریکا - اسراییل ارائه شده است. این قانون اسراییل را به عنوان شریک اصلی استراتژیک آمریکا معرفی می‌کند و خواستار افزایش همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی میان دو دولت است.

این طرح در واقع می‌خواهد سناریویی که در آن دولت اوباما کنگره را نادیده گرفته و با ایران توافقی اولیه را امضا کرده است متوقف کند. این توافق کاهش تحریم‌ها علیه ایران را در پی داشت.

گفته می‌شود باب منندز تا حدی در مورد متمم قانونی ارائه شده ازسوی کروکر نگران است که اعلام کرده در صورت موافقت با آن کل لایحه‌ای را که طرح مذکور گنجانده شده لغو خواهد کرد. این لایحه یکی از اولویت‌های اصلی کمیته روابط عمومی آمریکا اسراییل (آیپک) در کنگره است.

سخنگوی سناتور منندز تاکنون در مورد این گزارش اظهارنظری نکرده است.

اختلافات بر سر این متمم قانونی که اختیاراتی را به کنگره در مورد توافق با ایران می‌دهد به قانون همکاری استراتژیک آمریکا - اسراییل که آیپک ماه‌هاست برای آن لابی کرده است اضافه می‌شود. آیپک اوایل سال جاری نیز از یک متمم قانونی مشابه دیگر در خصوص ایران حمایت کرده بود و در پاسخ به سوال فری بیکن در مورد طرح سناتور کروکر اعلام کرد؛ کنگره باید اجازه کنترل روی هر گونه توافق با ایران را داشته باشد.

کنگره در کنار اسراییل از مخالفان مذاکرات هسته‌ای ایران است و محرمانه نگه داشتن جزییات این مذاکرات و توافق اولیه با ایران از سوی دولت اوباما را ننگ‌آور می‌داند.

بر اساس این گزارش متمم قانونی کروکر لازم‌الاجرا نیست، بدین معنی که دولت به لحاظ قانونی ملزم به پیروی از آن نیست.

یک منبع از لابی آیپک در گفت‌وگو با پایگاه خبری فری بیکن، اظهار کرد: متمم قانونی سناتور کروکر لازم‌الاجرا نیست و تنها به کنگره این اختیار را می‌دهد که حرف آخر را در مورد هر گونه توافق هسته‌ای با ایران بزند. اکنون ترس دولت از طرحی که لازم‌الاجرا هم نیست این گمان را به وجود می‌آورد که چنین توافقی با ایران ممکن است به همان اندازه که مخالفانش می‌گویند بد باشد.

انتهای پیام

کد N292361

وبگردی