آفتاب

تاکید رهبران چین و روسیه بر لزوم آغاز مذاکرات اوکراین

تاکید رهبران چین و روسیه بر لزوم آغاز مذاکرات اوکراین

روسای جمهوری چین و روسیه در بیانیه مشترکی با تاکید بر اینکه پکن و مسکو مداخله در امور داخلی سایر کشورها و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه را غیرقابل قبول می‌دانند، گفتند: دو طرف خواستار توقف تامین مالی یا حمایت از این نوع فعالیت‌ها با هدف تغییر در دستورات قانون اساسی در سایر کشورها هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و شی جینپینگ، همتای چینی‌اش در بیانیه‌ای مشترک آورده‌اند: ما بر ضرورت احترام به میراث تاریخی کشورها، سنت‌های فرهنگی، انتخاب آزادانه در سیستم سیاسی و اجتماعی، سیستم ارزش‌ها و داده‌های توسعه و تحول و استقامت در برابر مداخله امور داخلی سایر کشورها، توقف تحریم‌های یک‌جانبه گسترش سازمان‌های کمک‌رسان توقف تامین مالی یا ترغیب این نوع فعالیت‌ها با هدف تغییر دستورات قانون اساسی در سایر کشورها یا دخالت در انجمن‌ها یا اتحادیه‌های چند حزبی تاکید داریم.

روسای جمهور چین و روسیه خواستار برقراری ثبات در روابط بین‌الملل، صلح و امنیت در سطح منطقه‌ای و جهانی شد و بر سازش در بحران‌ها و مناقشات، مقابله با تروریسم و جرایم برون مرزی تاکید کرده و بر منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی اصرار ورزیدند.

دو طرف همچنین توافق کردند که کشورها و مردم به شدت بر یکدیگر در جهان مدرن و با هدف از میان برداشتن اختلافات اقتصادی و فرهنگی وابسته هستند.

آنها همچنین از تمام طرف‌های درگیر در اوکراین از جمله اقشار سیاسی و اجتماعی درخواست کردند تا مذاکرات را آغاز کنند و حقوق شهروندان را کاملا تضمین کنند. رهبران چین و روسیه همچنین نسبت به بحران سیاسی داخلی در اوکراین ابراز نگرانی کردند.

پکن و مسکو خواهان حل بحران اوکراین و خویشتنداری طرف‌ها و دستیابی به راه حل‌های سیاسی مسالمت‌آمیز برای حل مشکلات شدند.

انتهای پیام

کد N292195

وبگردی