آفتاب
به منظور شرکت در چهارمین اجلاس سران سیکا؛

رییس جمهور عازم چین شد

رییس جمهور عازم چین شد

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم در سال ۲۰۰۲ در استانبول ترکیه برگزار شد.

رییس جمهور اسلامی ایران به منظور شركت در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیكا) با بدرقه رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، تهران را به مقصد شانگهای چین ترک کرد.

به گزارش ایلنا، طرح ایجاد سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیكا) در اكتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی نور سلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همكاری میان كشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ رسماً تشكیل شد.

نشست سران سیكا هر ۴ سال یك بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یك بار برگزار می‌شود. در حال حاضر این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همكاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از كشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوكراین و آمریكا است.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم در سال ۲۰۰۲ در استانبول ترکیه برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاكستان، كره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبكستان، تاجیكستان، جمهوری آذربایجان، تایلند و رژیم صهیونیستی از جمله اعضای سازمان سیكا هستند.

در مراسم بدرقه رسمی از رییس جمهوری، علاوه بر معاون اول رییس جمهوری و رییس دفتر مقام معظم رهبری، جمعی از وزرا و معاونان رییس جمهور نیز حضور داشتند.

رییس‌جمهور در جریان سفر خود به شانگهای چین علاوه بر سخنرانی در چهارمین اجلاس سران سیکا و دیدار با برخی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس، قرار است در ملاقات با رییس جمهوری چین، مهمترین مسائل و موضوعات تهران - پکن در راستای ارتقا و گسترش روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دهد.

ظریف وزیر امور خارجه، زنگنه وزیر نفت، آخوندی وزیر راه و شهرسازی، نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور برخی معاونان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دکتر روحانی را در این سفر سه روزه همراهی می‌کنند.

کد N292001

وبگردی