آفتاب
معضل انتخاب رئیس جمهور لبنان/

دخالت آشکار عربستان درمسائل داخلی لبنان/افزایش ابهامات پس از دیدار حریری و جعجع

دخالت آشکار عربستان درمسائل داخلی لبنان/افزایش ابهامات پس از دیدار حریری و جعجع

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: تنها دو روزمانده به جلسه پنجم پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور، محافل سیاسی از اتفاقاتی خبر می دهند که اما و اگرها درباره انتخاب رئیس جمهور جدید در مهلت قانونی را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود اخباری که روز گذشته درباره نتایج دیدار "سعد الحریری" رئیس جریان المستقبل و "سمیر جعجع" رئیس حزب القوات منتشر شد و امیدواریها به توافق جریانهای لبنانی درباره ریاست جمهوری "میشل عون" را افزایش داد، وقایع 24 ساعت اخیر تمامی این آمال و آرزوها را نقش بر آب کرده است.

این در حالی است که تنها دو روز دیگر جلسه پنجم پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور جدید برگزار می شود و تا پایان مهلت قانونی انتخاب رئیس جمهور در روز 25 مه (چهارم خرداد) فقط چهار روز باقی مانده است.

روزنامه لبنانی الاخبار امروز در گزارشی مفصل به آخرین تحولات سیاسی لبنان به ویژه رایزنی ها درباره انتخاب رئیس جمهور جدید پرداخته است. در این گزارش که با عنوان "دست کشیدن همزمان حریری از حمایت از عون و جعجع" منتشر شده، آمده است: دیدار اخیر سعد الحریری با سمیر جعجع در پاریس معمای سیاسی بزرگی را ایجاد کرد. از طرفی امیدواری ها به موافقت عربستان سعودی با ریاست جمهوری "میشل عون" رئیس جریان ملی آزاد هنوز در حد آمال و آرزو باقی مانده و اخباری درباره عدم حمایت همزمان حریری از عون و جعجع و دست کشیدن وی از پیگیری این موضوع منتشر شده است.

طی روزهای اخیر رایزنیهای سیاسی میان جریانها و شخصیتهای مختلف در لبنان، عربستان و پایتخت فرانسه افزایش پیدا کرده است. بر خلاف آنچه روز گذشته درباره حمایت حریری از عون در دیدار با جعجع منتشر شده بود، بیانیه صادر شده از دفتر رسانه ای جعجع، این گمانه زنی ها را نقش بر آب کرد.

در این بیانیه اعلام شده که جعجع و حریری درباره اینکه میشل عون تا چه اندازه می تواند یک گزینه توافقی برای ریاست جمهوری باشد، صحبت شده است. جعجع نیز در این ملاقات بر موضع خود در قبال عون تاکید ورزیده است. برخی محافل سیاسی معتقدند صدور این بیانیه از سوی جعجع بیانگر شانه خالی کردن حریری از موضوع پشتیبانی از میشل عون در انتخابات آتی است.

در سوی دیگر این رایزنیها، موضوع دخالت آشکار مقامات ریاض در جریان انتخاب رئیس جمهور لبنان قرار دارد که این روزها به طور واضح در رسانه های لبنانی به چشم می خورد. برخی منابع اعلام کردند که حریری اخیرا تلاش داشته که مقامات سعودی را به ریاست جمهوری میشل عون قانع کند اما در این مسئله، موفق نبوده است. تلاشهای حریری برای جلب حمایت جریانهای سیاسی از میشل عون با مخالفت اکثر جریانهای عضو ائتلاف 14 مارس نیز روبرو شده است.

منابع نزدیک به فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان اعلام کردند: "سعود الفیصل" وزیرخارجه عربستان سعودی به طور قطعی مخالفت خود را با ریاست جمهوری عون اعلام کرده اما موضع وی، موضع نهایی عربستان سعودی که توسط ملک عبدالله اتخاذ می شود، محسوب نخواهد شد.

این در حالی است که "علی عوض  العسیری" سفیر عربستان سعودی در بیروت اخیرا تاکید کرده که لبنانی ها بهتر است در موضوع انتخاب رئیس جمهور چهار شخصیت مسیحیان مارونی یعنی میشل عون، سمیر جعجع، سلیمان فرنجیه و امین الجمیل را از میان گزینه های خود خارج کنند و احتمال انتخاب افراد جدید را بررسی کنند.

دخالهای آشکار عربستان سعودی در امور لبنان در حالی مطرح است که ریاض طی سالهای اخیر تهران را به دخالت در امور لبنان متهم کرده است. با توجه به تحولات اخیر رخ داده به نظر نمی رسد که امکان انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان در مهلت قانونی فراهم شود و احتمالا باید شاهد تمدید دوران ریاست جمهوری "میشل سلیمان" و ادامه بحران سیاسی در این کشور باشیم.

کد N291941

وبگردی