آفتاب

نشست غیر منتظره اردوغان با کابینه‌اش

نشست غیر منتظره اردوغان با کابینه‌اش

با توجه به حادثه مرگبار معدن زغال‌سنگ در ترکیه، شرایط امنیتی در مرز با سوریه و روند صلح با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، نخست‌وزیر ترکیه نشستی غیرمنتظره برای بررسی این موضوعات با اعضای کابینه‌اش برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته حریت، اعتراضات علیه ساخت چند پایگاه مرزی جدید در نواحی پرجمعیت کردنشین و ادعای ربودن کودک‌ها توسط حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) نیز موضوعات جنجالی در چند روز اخیر بوده‌اند.

در همین راستا خانواده‌های سه دانش‌آموز دبیرستانی روز دوشنبه اعلام کردند که اگر پ.ک.ک فرزندانشان را آزاد نکند، اعتصاب غذا خواهند کرد. آن‌ها همچنین از رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه و عبدالله اوجالان، رهبر پ.ک.ک خواستند تا به آزادی فرزندانشان کمک کنند.

این در حالی است که در پی وقوع حادثه معدن در شهر سومای ترکیه که به مرگ 301 معدنچی منجر شد، حزب حاکم عدالت و توسعه با انتقادات گسترده‌ای روبرو شده است.

در ترکیه تحقیق درباره عوامل و افراد مقصر در فاجعه انفجار معدن سوما ادامه دارد. در این باره برداشت‌هایی کاملا متفاوت وجود دارد. نهادهای کارگری و خانواده‌های قربانیان، کارفرمایان را مقصر می‌دانند، در حالی‌ که دولت آن‌ها را در حمایت خود گرفته است.

به دنبال انفجار در معدن سوما، ترکیه با بحران سیاسی و اجتماعی عمیقی روبرو شده است. در این بزرگترین سانحه تاریخ معاصر ترکیه، بیش از ۳۰۰ تن جان خود را از دست دادند. بسیاری از شهروندان، برخورد دولت را با این فاجعه نادرست می‌دانند.

از ترکیه خبر می‌رسد که دادستانی این کشور برای ۵ تن از اعضای هیئت سرپرستی معدن سوما قرار بازداشت صادر کرده است. از جمله گفته می‌شود که آکین چلیک، مدیر معدن، تحت تعقیب قرار گرفته است. این افراد متهم هستند که در فراهم ساختن "امکانات ایمنی" برای معدنچیان کوتاهی کرده و در نتیجه در "قتل غیرعمد" آن‌ها شریک هستند.

انتهای پیام

کد N291875

وبگردی