آفتاب

راسموسن: ناتو در شرق اروپا سلاح‌ اتمی یا نیروی جدید مستقر نمی‌کند

راسموسن: ناتو در شرق اروپا سلاح‌ اتمی یا نیروی جدید مستقر نمی‌کند

دبیرکل ناتو اعلام کرد، این ائتلاف با وجود تنش با روسیه در خصوص اوکراین قصد استقرار سلاح‌های اتمی یا تعداد بسیار زیادی نیروی ضربت جدید در شرق اروپا را ندارد.

دبیرکل ناتو اعلام کرد، این ائتلاف با وجود تنش با روسیه در خصوص اوکراین قصد استقرار سلاح‌های اتمی یا تعداد بسیار زیادی نیروی ضربت جدید در شرق اروپا را ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های ناتو همچنین اعلام کردند، سفیران این ائتلاف و روسیه احتمالاً در چند روز آتی برای مذاکره درباره بحران اوکراین با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

‌ناتو در سال 1997 میلادی با روسیه به توافقی دست یافت که تحت آن کشورهای عضو ناتو گفتند قصد استقرار سلاح‌های اتمی در خاک اعضای جدید را ندارند؛ کشورهایی که در سال 1999 میلادی پس از فروپاشی جماهیر شوروی به ناتو پیوستند.

بر اساس این توافقنامه ناتو همچنین متعهد شد تا در دفاع از اعضایش به جای استقرار دائم نیروهای ضربت بیشتر در خاک آنها از تقویت نیروهای همان اعضا استفاده کند.

‌آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در پاسخ به این سؤال که آیا بحران اوکراین منجر به تجدیدنظر ناتو در تعهداتش برای عدم استقرار و سلاح‌های اتمی در خاک اعضای جدیدش می‌شود یا خیر، گفت: در این مرحله هیچ‌گونه درخواستی از سوی اعضای این ائتلاف برای تغییر توافقنامه 1997 میلادی میان روسیه و ناتو را پیش‌بینی نمی‌کنم.

وی افزود: با این حال اقدامات روسیه در اوکراین کاملاً وضعیت امنیتی جدیدی را در اروپا به وجود آورده و ناتو باید خود را طبق آن وفق دهد. تصمیم‌های بلندمدت هنگامی که رهبران ناتو سپتامبر سال جاری میلادی در ولز گردهم آیند، اتخاذ خواهند شد.

از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه ناتو اقداماتی را برای اطمینان خاطر دادن به کشورهای اروپای شرقی‌اش انجام داده است. ناتو کشتی‌ها و هواپیماهایی را به صورت موقت در این کشورها مستقر کرده و مانورها در این مناطق افزایش یافته است.

‌لهستان از ناتو خواسته تا به طور دائم نیرو در خاک کشورش مستقر کند؛ اقدامی که روسیه آن را نقض توافقنامه 1997 میلادی می‌داند.

‌برخی دیپلمات‌های ناتو اعلام کرده‌اند که در پی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، مسکو توافقنامه 1997 میلادی را نقض کرده است.

در همین حال راسموسن در جریان یک کنفرانس خبری ماهانه، برگزاری نشست شورای روسیه ‌- ناتو را پس از انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اوکراین در یکشنبه هفته آتی (25 مه) پیشنهاد داده و گفت: این ائتلاف هنوز پاسخ پیشنهادش را از مسکو دریافت نکرده است.

‌وی افزود: از یک سو، ما تمامی همکاری‌های عملی را مسدود کرده‌ایم و از سوی دیگر یک کانال همکاری داریم که شورای روسیه - ‌ناتو است و از طریق آن می‌توانیم پیام‌های دیپلماتیک را رد و بدل کنیم. پس از آغاز بحران اوکراین نشستی در پنج مارس سال جاری برگزار و در آن این نشست جدید پیشنهاد شد اما هنوز مسکو به آن پاسخ نداده است.

یکی از منابع ناتو گفت: این نشست برای مذاکره درباره وضعیت اوکراین 27 مه سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

راسموسن همچنین به خبرنگاران گفت: تاکنون شاهد خروج نیروهای روسی از مرز اوکراین نبوده است و اگر چنین اقدامی صورت می‌گرفت، وی نخستین فردی بود که آن را تحسین می‌کرد.

انتهای پیام

کد N291874

وبگردی