آفتاب
با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای

بهشتی‌پور خطاب به دلواپسان: بذر تفرقه بین مردم نکاریم

بهشتی‌پور خطاب به دلواپسان: بذر تفرقه بین مردم نکاریم

یک کارشناس مسایل بین الملل در یادداشتی درباره نگرانی برخی نسبت به روند مذاکرات نوشت: بجای دلواپسی می‌توان با درک صحیح مسئولیت تاریخی خود در برابر ملت ایران به اتحاد و یکپارچگی در برابر زورگویان کمک کرد و با دوری گزیدن از القای شبهات ، بذر تفرقه بین مردم نکاریم. زیرا امروز دامن زدن به اختلاف های داخلی بخاطر بی اعتمادی به یکدیگر موضع کشور را در برابر زورگویی قدرتهای سلطه‌جو تضعیف می کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن بهشتی پور کارشناس مسایل بین الملل در یادداشتی با عنوان اینکه " مذاکرات هسته ای به نتیجه می رسد اگر... " با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ستاد فرماندهی نیروی هوا فضای سپاه نوشت: در حقیقت رهنمود ایشان از یک طرف برای همه مسئولان کشوری و لشکری و از سوی دیگر خطاب به گروه مذاکره کننده هسته ای به صورت ویژه است. این سخنان به این دلیل از سوی مقام معظم رهبری بیان می شود که مسئولان سعی کنند به کشورهای غربی نشان دهند که در مورد تحریم ها علیه ایران ارزیابی غلطی دارند. زیرا آمریکا و اتحادیه اروپا این تلقی نادرست را دارند که تحریم ها باعث شده است که ایران در پشت میزمذاکرات حضور پیدا کند و به دنبال همین برداشت نادرست سیاست آنها این است که تحریم ها را تا توافق نهایی به عنوان یک اهرم فشارنگه دارند.

وی در ادامه آورد: در واقع آنها می خواهند تحریم های خود ضد ایران را به صورت قطره چکانی از میان بردارند. به همین دلیل آیت الله خامنه ای به صراحت به مسئولان تذکر می دهند که آنها نباید به طرف مقابل اجازه بدهند درمذاکرات از تحریم ها به عنوان یک اهرم فشار استفاده کنند. به عبارت دیگر نباید نتایج مذاکرات را به تعیین تکلیف برای تحریم ها گره زد.

به نوشته بهشتی پور، باید یادآور شد که آمریکا و متحدانش از تیرماه 1391 ناجوانمردانه ترین تحریم ها را ، بر ضد ملت ایران برقرار کردند و از آن زمان به تدریج دامنه آن را توسعه دادند. اما این روند در آذر ماه 1392 در نتیجه مذاکرات ژنو و تفاهم بر روی "دستور کاری برای اقدام مشترک " متوقف شد. گرچه تحریم ها هنوز ادامه دارد اما علاوه بر آنکه بخش اندکی از ان کاسته شد ، گسترش پیدا نکرد. پیش از آن سال نیز تحریم هایی ضد ملت ایران وضع شده بود؛ اما هیچ گاه تحریم ها به این شکل نبود؛ زیرا تا قبل از تاریخ مذکورخرید محصولات توسط ایران در قالب تحریم قرار می گرفت؛ به این معنی که ایران به راحتی نمی توانست از بازارهای آمریکا و متحدانش خرید کند. اما از سال 91 به بعد فروش محصولات ایران از جمله نفت نیزبه کشورهای غربی مشمول تحریم شد.

این کارشناس مسایل بین الملل در ادامه آورد: حال با توجه به اینکه طرف غربی سیاست های خود را در برداشتن تحریم ها به صورت قطره چکانی قرار داده است باید ایران با اتخاذ تاکتیکهای جدید این سیاست را خنثی کند. یکی از راه های خنثی کردن این سیاست این است که بتوانیم کشور را از فروش نفت رها کنیم. به این معنی که اقتصاد ایران را به سمت وضعی ببریم که بدون صادرات نفت درآمد کشور تأمین شود. همچنانکه در برهه ای از زمان کشورهای آمریکا و اتحادیه اروپا برای وارد آوردن فشار بر ایران ، در مذاکرات ، می خواستند فروش بنزین را برای مردم ایران تحریم کنند. اما زمانی که ایران درزمینه تولید بنزین به خودکفایی رسید آنها نیز دست از این سیاست خود برداشتند. بعد ازاین ناکامی و شکست ، آنها صادرات نفت ایران را به طور کل با تحریم روبرو ساختند. با اتکاء به این تجربه موفق اگرمیخواهیم غرب را در مذاکرات خلع سلاح کنیم و اهرم فشارتحریم را از آنان بگیریم، باید یک برنامه ریزی چند ساله داشته باشیم تا به تدریج کشور را از اتکای اقتصاد به صادرات نفت خام به سوی صادرات غیر نفتی و یا فرآورده های نفتی هدایت کنیم.

به نوشته بهشتی پور،بنابراین با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری باید موضوع تحریم از مذاکرات جدا شود؛ اما این موضوع هم زمان با ید با حمایت همه جانبه از تیم مذاکره کننده هسته ای همراه شود. وحدت ملی و حمایت تمامی اقشارمردم از هرگروه و جناحی که هستند ، بسیار راهگشا خواهد بود. در واقع می توان بدون هیچ گونه " دلواپسی " تیم مذاکره کننده هسته ای را حمایت کرد تا سرانجام کشور از این مقطع سرنوشت ساز با موفقیت گذر کند. علاوه بر این همه می دانند توافق درمورد مسائل هسته ای ایران به معنای این نبوده و نیست که کل موضوعات ایران با غرب و بویژه آمریکا ،حل و فصل شود . زیرا حتی اگر ایران و غرب برسر مساله هسته ای هم به توافق برسند ، آمریکا که هدف اصلی اش نابودی انقلاب اسلامی است به بهانه نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و مخالفت با اسرائیل و غیره به اقدام های خود علیه ایران ادامه می دهد . اما این موضوع نافی تاکتیک جدید ایران که با هدایت رهبری و توسط تیم جدید مذاکره کننده طراحی و اجراء می شود ، نیست.

وی در ادامه آورد: ایران با تغییر تاکتیک، سیاست "تقابل" را به سیاست "تعامل " تحت عنوان " نرمش قهرمانانه" تبدیل کرد ، تا با این تاکتیک خردمندانه خود را برای رسیدن به هدف مرحله ای بعد آماده سازد. این هدف روشن در این مرحله دستیابی به غنی سازی اورانیوم بدون تحریم با کم ترین هزینه است . ایران قادر است این مرحله سرنوشت ساز را نیز با موفقیت پشت سربگذارد . همچنانکه می تواند در مراحل بعد ابزارحقوق بشر را هم با اقدام های اصلاحی که می تواند انجام دهد از دست غربی ها خارج کند بدون آن که از آرمان ها و اعتقادات خود عدول کند .

انتهای پیام

کد N291618

وبگردی