آفتاب
در دیدار پورمحمدی با رییس قوه قضاییه عراق تاکید شد

لزوم تحکیم و تقویت مناسبات حقوقی و قضایی بین دو کشور

لزوم تحکیم و تقویت مناسبات حقوقی و قضایی بین دو کشور

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران و رییس قوه قضاییه عراق در نشستی مشترک، ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص مباحث حقوقی و قضایی، بر لزوم گسترش هرچه بیشتر مناسبات و تقویت و تحکیم روابط دو کشور تاکید کردند.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران و رییس قوه قضاییه عراق در نشستی مشترک، ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص مباحث حقوقی و قضایی، بر لزوم گسترش هرچه بیشتر مناسبات و تقویت و تحکیم روابط دو کشور تاکید کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی در ابتدای این دیدار با اشاره به سفر اخیر خود به کشور عراق و دیدار با مقامات این کشور، مذاکرات و توافقات حاصل شده در این سفر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: در این سفر از نزدیک شاهد فضای مطلوب انتخابات پارلمانی بودیم و معتقدیم این انتخابات گام بلند دیگری در جهت استقلال و توسعه و تقویت عراق است.

پورمحمدی گفت: خوشحالیم که دستگاه قضایی عراق تجربیات خوب و موفقی در رابطه با استقلال داشته است و مشاهدات و گزارش‌ها حاکی از تحولات بزرگ و عمیق در نظام قضایی عراق است.

وی خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران نیز دستگاه قضایی از اقتدار و استقلال خوبی برخوردار است که این ویژگی موجود در دو کشور، ظرفیت بسیار خوبی را برای گسترش سطح همکاری‌ها فراهم می‌کند.

وزیر دادگستری گفت: در دنیای اسلام نیازمند یک ساز و کار قضایی مبتنی بر مبانی اسلامی هستیم که حافظ حقوق شهروندی باشد؛ چرا که ما در دنیا متهم به ضعف در دفاع از حقوق شهروندان و ضعف در نظام قضایی هستیم و خوشبختانه در دو کشور دارای قضات برجسته، دانشمند و با تجربه هستیم که این موضوع زمینه همکاری بین دو کشور را فراهم می‌کند.

وی به موضوع طرح بحث مبارزه با خشونت و افراط گرایی رییس جمهور کشورمان در سازمان ملل اشاره کرد و افزود: این بحث پس از مدتی در قالب یک قطعنامه به تصویب رسید و از آنجایی که کشور عراق یکی از کشورهای در معرض آسیب تروریسم است این موضوع می‌تواند زمینه همکاری بیشتری را بین دو کشور فراهم کند.

پورمحمدی ضمن اعلام این مطلب که حجم رفت و آمد اتباع دو کشور به بیش از 3 میلیون نفر می‌رسد، خواستار اتخاذ تدابیر حقوقی و قضایی به منظور حمایت از این افراد شد.

وی با بیان این خبر که دولت در حال اتخاذ تصمیمات جدیدی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بحث تملک شهروندان دیگر کشورها در خاک جمهوری اسلامی ایران است، از ارسال این موارد در آینده نزدیک به مجلس خبر داد و افزود: امیدورایم با تصویب قوانین جدید در این خصوص زمینه‌های همکاری اقتصادی بیشتری بین دو کشور فراهم شود.

در این دیدار مدحت محمود رییس قوه قضاییه عراق ضمن قدردانی از مقامات جمهوری اسلامی ایران به وجود مشترکات گسترده تاریخی و فرهنگی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در دیدارهایی که با مقامات ایرانی داشتیم متوجه شدیم تمایل زیادی برای گسترش روابط بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به موافقتنامه‌های حقوقی و قضایی چهارگانه‌ای که به امضای دو طرف رسیده است اظهار کرد: اکنون رسالت ما اجرایی کردن مفاد و مواد این موافقتنامه‌هاست تا شهروندان دو کشور بتوانند از منافع آن بهره‌مند شوند.

رییس قوه قضاییه عراق اعلام کرد: در دولت و دستگاه قضایی عراق عزمی جدی در جهت تخفیف مجازات اتباع ایرانی که مرتکب جرایمی از قبیل عبور غیر قانونی از مرز می شوند وجود دارد و با توجه به تمایل جمهوری اسلامی ایران به تبادل زندانیان و استرداد محکومین، دولت عراق نیز در این جهت آمادگی لازم را دارد.

مدحت محمود در خصوص نتایج انتخابات عراق نیز گفت: برنده این انتخابات فارغ از نتیجه ای که حاصل می شود، بدون شک ملت عراق هستند و این ملت ثابت کردند از راهی که برای حفظ استقلال کشور در پیش گرفته‌اند باز نخواهند گشت.

انتهای پیام

کد N291545

وبگردی