آفتاب
با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مصر

هانی‌زاده: السیسی خواهان بازگشت نظامی‌ها به قدرت است

هانی‌زاده: السیسی خواهان بازگشت نظامی‌ها به قدرت است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نه تنها السیسی خود برآمده از بدنه نیروهای مسلح است بلکه تلاش می‌کند وضعیت کشور را همانند زمان جمال عبدالناصر و به سبک نظامی ها اداره کند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مصر به تحلیل وضعیت این کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: علاوه براینکه انتخابات مصر کاملا کنترل شده است نقش نظارتی نیروهای مسلح در پشت پرده و حضور بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در پشت گروهها و نیروهای داخلی در مصر نیزکاملا مشهود است.

وی ادامه داد: ساختار سیاسی و اجتماعی مصر به گونه‌ای بنا شده است که به نظر نمی رسد شخصی غیرنظامی بتواند این کشور را اداره کند چرا که تجربه شش دهه گذشته نشان می‌دهد که تنها شخصیت‌های سیاسی و نظامی می‌توانند مانند دوران جمال عبدالناصر شرایط کشور را کنترل کرده و از طریق بدنه نیروهای مسلح وارد سیاست شوند.

هانی‌زاده با تاکید بر اینکه السیسی هم مانند انور سادات و حسنی مبارک برآیند تسلط حکومتی نظامی بر مصر است گفت: نیروهای مسلح جایگاه خاصی نزد ملت مصر دارند و السیسی برآمده از بدنه نیروهای مسلح است و تلاش می‌کند وضعیت کشور را همانند زمان جمال عبدالناصر اداره کند همچنین او به نوعی خواهان بازگشت نظامی ها به قدرت است. می توان گفت پیروزی السیسی تضمین شده است و مردم به ویژه لایه‌های غیرمذهبی و سکولار بیشترین استقبال را از او خواهند داشت.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد : طبق برخی تحلیل‌ها ، پس از پیروزی السیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر، این کشور با بحران های اجتماعی نظیر بحران‌های دوران انورسادات روبرو خواهد شد.

وی با تاکید براینکه آشتی ملی می تواند اوضاع داخلی مصر را آرام کند افزود: اگر السیسی رو به سوی آشتی ملی با اسلام‌گرایان نیاورد قطعا اخوان المسلمین به عنوان جنبش ریشه‌دار اسلامی که سابقه مبارزاتی 80 سال دارد به فعالیت‌های زیرزمینی گرایش پیدا خواهند کرد که این امر مشکلاتی را برای بدنه نظام جدید مصر به دنبال خواهد داشت.

هانی زاده در پایان گفت: در صورتی که سران و حامیان اخوان المسلمین آزاد نشوند و از میزان اختلافات اسلام‌گرایان با دولت کاسته نشود همین اختلافات در دولت السیسی ادمه داشته و حتی تشدید هم خواهند شد بنابراین تنها راهی که از تنش‌های جامعه می کاهد آزادی زندانیان بویژه اخوانی ها و تشکیل دولت آشتی ملی در مصر است در غیر این صورت با ادامه این روند تنش ها در دولت آتی به دخالت نیروهای مسلح منجر خواهد شد که اثرات مخربی برای داخل کشور به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N291432

وبگردی