آفتاب

روحانی: حضور ایران در اجلاس سیکا برای صلح و ثبات منطقه ای اهمیت دارد

روحانی: حضور ایران در اجلاس سیکا برای صلح و ثبات منطقه ای اهمیت دارد

تهران – ایرنا – حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری با بیان اینکه حضور ایران در کنفرانس تعامل و اعتماد سازی درآسیا ( سیکا) اهمیت دارد، گفت: این حضور از نظر جامعه جهانی و تاثیر گذاری بر صلح وثبات منطقه ای اهمیت ویژه ای دارد.

به گزارش ایرنا، دکتر روحانی صبح سه شنبه پیش از عزیمت به شانگهای چین به منظور شرکت در اجلاس دو روزه سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا ، در جمع خبرنگاران، گفت: شرکت من در این اجلاس به دعوت رییس جمهور محترم چین صورت می گیرد.

رییس جمهوری ادامه داد: بعد از این اجلاس دیدار دو جانبه ای خواهیم داشت که در روز پنجشنبه صورت می گیرد.

روحانی با بیان اینکه روابط دو جانبه با چین از اهمیت بسیاری برای ایران برخوردار است، اضافه کرد: سال ها است که سمت و سوی روابط تجاری ما بیشتر به سمت شرق و کشورهایی همچون هند، ژاپن و چین بوده است.

وی اظهار داشت: ایران با همه این کشورها روابط گسترده ای دارد و روابط ما در زمینه تجارت، انرژی، صنعت، علم و فناوری با چین بسیار خوب است.

روحانی تاکید کرد این روابط باید رو به گسترش باشد، ضمن اینکه چین یکی از اعضای 1+5 است که در مذاکرات هسته ای ایران شرکت می کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه این کنفرانس از 22 کشور و در سطح سران تشکیل می شود، افزود: به طور طبیعی با برخی از سران کشورهای دیگر هم دیدار و گفت وگو خواهیم داشت.

افغانستان، جمهوری آذربایجان، بحرین، کامبوج، چین، مصر، هند، ایران، عراق، اردن، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، پاکستان، فلسطین، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، امارات عربی متحده، ازبکستان و ویتنام اعضای کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا هستند.

ارمنستان، بوتان، برونئی، قبرس، گرجستان، کویت، لائوس، لبنان، مالدیو، میانمار، نپال، عمان ، کره شمالی، عربستان، سنگاپور، سوریه، تایوان، تیمورشرقی، ترکمنستان و یمن نیز به عنوان کشوهای غیر عضو فعالیت دارند.

بنگلادش، اندونزی، ژاپن، مالزی، فیلیپین، قطر، سریلانکا، اوکراین و آمریکا نیز کشورهای ناظر سیکا هستند.

ایده تشکیل کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در سال 1992 و به ابتکار سلطان نظربایف رییس جمهور قزاقستان مطرح و در سال 1996 رسما تشکیل شد.

نشست سران سیکا هر 4 سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر 2 سال یک بار برگزار می شود.

شبس (1) 1346 ** 1429 ** 1552
کد N291309

وبگردی