آفتاب

رییس جمهوری برای حضور دراجلاس ˈسیکاˈ عازم شانگهای چین شد

رییس جمهوری برای حضور دراجلاس ˈسیکاˈ عازم شانگهای چین شد

تهران- ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری صبح روز سه شنبه برای شرکت در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) عازم شانگهای چین شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، روحانی در فرودگاه مهرآباد تهران مورد بدرقه حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری قرار گرفت.

اجلاس سیکا روز  چهارشنبه در دو نوبت صبح و عصر در شانگهای برگزار می شود که رییس جمهوری اسلامی ایران از جمله سخنرانان اصلی این اجلاس است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، دکتر روحانی  را در این سفر همراهی می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در حاشیه این اجلاس دیدارهای دوجانبه با سران برخی کشورهای شرکت کننده خواهد داشت.

وی روز چهارشنبه نشستی نیز با ایرانیان مقیم چین اعم از تجار، مدیران شرکت های ایرانی و کارکنان نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران دارد.

رییس جمهوری در ادامه برنامه های سفر به شانگهای، صبح روز پنجشنبه ابتدا در نشستی با حضور نخبگان چینی شرکت می کند، سپس برای انجام دیدار رسمی و ملاقات دو جانبه با رییس جمهور چین به ساختمان ریاست جمهوری این کشور می رود، که ضیافت ناهار به افتخار رییس جمهوری اسلامی ایران ختم این برنامه خواهد بود.

برگزاری کنفرانس خبری آخرین برنامه روحانی در سفر به شانگهای است.

به گزارش ایرنا، نور سلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اکتبر 1992 میلادی، طرح ایجاد سازمانی متشکل از کشورهای آسیایی را برای ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی داد.

هدف از تشکیل این سازمان که از سال 1996 ایجاد شد، ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه بود.

نشست سران سیکا هر 4 سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر 2 سال یک بار برگزار می شود. در حال حاضر این سازمان 22 عضو دارد و در برگیرنده 12 عضو ناظر مشتمل بر سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین، آمریکا و ...است.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، تایلند، ترکیه از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

سیام**9012 ** 1552
کد N291308

وبگردی