آفتاب

چین: آمریکا بزرگترین جاسوس اینترنتی جهان است

چین: آمریکا بزرگترین جاسوس اینترنتی جهان است

چین روز سه شنبه آمریکا را بزرگترین جاسوس اینترنتی جهان دانست و همکاری این کشور با واشنگتن در بخش سایبری را قطع کرد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی اداره ملی اطلاعات اینترنتی چین روز سه شنبه پس از اتهام آمریکا مبنی برجاسوسی پنج افسر ارتش چین، جدیدترین مدارک مستند بر حملات اینترنتی آمریکا به چین را فاش و عنوان کرد آمریکا بزرگ ترین جاسوس اینترنتی جهان و حمله کننده به شبکه اینترنتی چین است.

دولت آمریکا برای نخستین بار پنج افسر ارتش چین را به اتهام جاسوسی اقتصادی و سرقت اطلاعات از شش شرکت آمریکایی تحت پیگرد قرار داد.

بنابرادعای آمریکا، این عملیات بین سال های 2006 تا 2014 میلادی توسط نیروهای یگان 61398 فرماندهی سوم نیروهای مسلح ارتش چین صورت گرفته است.

سخنگوی اداره ملی اطلاعات اینترنتی چین در پاسخ به این اتهام آمریکا اعلام کرد جدیدترین داده های مرکز فوریت های شبکه اینترنتی چین نشان می دهد در دو ماه گذشته دو هزار و 77 دستگاه کنترل کننده تروجان و بات نت داخلی آمریکا یک میلیون و 180 هزار دستگاه رایانه چین را تحت کنترل قرار داده اند.

به گفته وی، در همین مدت برنامه 135 دستگاه رایانه آمریکا باعث 14 هزار کلاهبرداری به ضرر مشترکان چینی از جمله لو رفتن اطلاعات شخصی شده است.

رادیو بین المللی چین به نقل از این سخنگو گفت: حال بزرگ ترین جاسوس اینترنتی جهان به اتهام جاسوسی اینترنتی علیه پنج افسر نظامی چینی آن ها را تحت پیگرد قرار داده است. این در واقع همانند آن است که یک دزد در دادگاه مدعی پرونده سرقت شده است.

وی با اشاره به این که چین در برابر اتهامات بی پایه کوتاه نمی آید، گفت که در صورت اصرار آمریکا بر اقدامات غلط خود، چین آن را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

در همین حال چین گانگ سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: آمریکا عمدا حقایق را جعل و به بهانه سرقت سایبری پنج افسر چینی را متهم کرده است، این اقدام با موازین اساسی روابط بین الملل مغایرت داشته و به همکاری ها و اعتماد متقابل چین و آمریکا صدمه زده است.

وی گفت چین در نخستین فرصت به آمریکا اعتراض کرده و از واشنگتن خواست بی درنگ اشتباه خود را اصلاح کند و کیفرخواست را پس بگیرد.

این سخنگوی چین گفت ˈدولت، ارتش و افراد وابسته به چین دست به سرقت سایبری اسرار تجاری نزده و نمی زنند و اتهامات آمریکا علیه چینی ها کاملا بی اساس است.

چین گانگ تاکیدکرد: با توجه به آنکه آمریکا در حل مساله امنیت سایبری از طریق گفت وگو و همکاری صداقتی ندارد، چین تصمیم گرفته است فعالیت های کارگروه سایبری چین و آمریکا را متوقف کند. چین همچنین در مقابل این عمل در آینده واکنش نشان خواهد داد.

در مقابل جی کارنی سخنگوی کاخ سفید از چین خواست برای محکوم کردن پنج شهروند چینی متهم به سرقت الکترونیکی از شرکت های آمریکایی همکاری کند.

وی به توقف فعالیت های کارگروه سایبری چین و آمریکا توسط پکن اشاره نکرد اما گفت با وجود تنش ها و تحولات اخیر، همکاری در زمینه تقویت امنیت سایبری به نفع هر دو کشور می باشد و از چین می خواهیم که در این زمینه با ما همکاری کند.
کد N291293

وبگردی