آفتاب

نگاه رسانه های جهان به نتایج انتخابات عراق

نگاه رسانه های جهان به نتایج انتخابات عراق

تهران - ایرنا - پیروزی ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر عراق در انتخابات پارلمانی این کشور با بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان روبرو شد.

به گزارش ایرنا، برخی از رسانه های جهان از پیروزی نوری المالکی نخست وزیر عراق و ائتلاف او در انتخابات پارلمانی خبر دادند و شمار دیگری با اذعان به برتری نسبی این ائتلاف گزارش خود را معطوف به عدم اجماع نهایی درباره نخست وزیری مالکی کردند.

اولین انتخابات عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور درحالی برگزار شد که کمیسیون عالی انتخابات عراق روز دوشنبه با انتشار نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرد: فهرست «ائتلاف دولت قانون» به رهبری نوری المالکی نخست وزیر این کشور با کسب بیش از 721 هزار رای، 95 کرسی پارلمان این کشور از مجموع 328 کرسی را از آن خود کرد.

العربیه و صدای آمریکا شامگاه دوشنبه در نسخه های عربی خود ترجیح دادند در این باره سکوت نسبی اختیار کنند. صدای آمریکا با وجود انتشار پیش خبری با عنوان «نتایج انتخابات عراق اعلام می شود» از اعلام نتیجه رسمی خودداری کرد.

همچنین برخی از رسانه ها، میزان کرسی های ائتلاف دولت قانون را در آماری متفاوت، از 92 تا 95 کرسی عنوان کردند.

الجزیره گزارش داد: ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی بیشترین تعداد کرسی های پارلمان را از آن خود کرد اما اکثریت را به دست نیاورد.

اشاره الجزیره به کسب اکثریتی است که به حزب یا ائتلاف پیروز امکان تشکیل حکومت به صورت مستقل را می دهد.

برای تشکیل فهرست برتر با هدف معرفی نخست وزیر بر اساس قانون اساسی عراق، حزب پیروز به 165 کرسی نیاز دارد که در انتخابات اخیر نیز همچون گذشته، باید در ائتلاف با سایر گروه ها، حاصل شود.

الجزیره بدون محاسبه 2 کرسی ائتلاف ملی نینوا و یک کرسی ائتلاف ملی صلاح الدین متعلق به دولت قانون، تعداد کرسی های ائتلاف نوری المالکی را 92کرسی اعلام کرد.

اسکای نیوز نیز در گزارش خود اشاره کرد که ائتلاف دولت قانون پیشتاز انتخابات عراق است.

پایگاه خبری روزنامه القبس کویت با این تیتر نوشت: «نتایج نهایی در عراق؛ مالکی با 95 کرسی پیروز شد». این روزنامه نیز در متن خبر خود افزود که این پیروزی به معنای حصول اکثریت نیست.

بی بی سی عربی نیز در قالب یک افکارسنجی به بازتاب نتایج انتخابات با ذکر 93 کرسی برای ائتلاف نوری المالکی پرداخت و این تیتر را برگزید: آیا المالکی رییس دولت آینده عراق خواهد بود؟

بی بی سی با مقدمه ای درباره انتخابات عراق و نتایج آن، سه سوال را برای پاسخگویی مخاطبان خود مطرح کرد:

- آیا المالکی می تواند ائتلافی برای نخست وزیری سوم خود در عراق ایجاد کند؟

- آیا نتایج انتخابات در ایجاد وفاق سیاسی و ملی در کشور سهیم است؟

- عراقی ها ماه های آینده را چگونه می بینند؟

دویچه وله ( صدای آلمان ) نیز از پیروزی ائتلاف دولت قانون با 95 رای و نیز از ضربه سنگین به رقبای دیگر المالکی خبر داد.

برخی رسانه ها هم از احتمال طرح شکایت علیه نوری المالکی و ائتلاف وی با ادعای وقوع تخلفاتی در شمارش آرا از سوی برخی از احزاب رقیب خبر دادند.

پایگاه خبری ایلاف وابسته به عربستان سعودی نوشت: المالکی پیش افتاد اما پیروز نشد زیرا اکثریت (قاطع) را کسب نکرد.

روزنامه الحیات، دیگر رسانه وابسته به عربستان نیز موضعی مشابه را اتخاذ کرد و نوشت: پیش افتادن مالکی در انتخابات به او امکان تشکیل دولت اکثریت را نخواهد داد.

خبرگزاری رویترز نیز به کسب 94 کرسی به سود ائتلاف المالکی اشاره کرد.

شبس**9241** 1552
کد N291274

وبگردی