آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

مهلت یک ماهه برای شفافیت در قراردادهای 30 میلیارد دلاری پارس جنوبی/ مصوبه 650 میلیون یورویی وزارت صنعت تخلف است

مهلت یک ماهه برای شفافیت در قراردادهای 30 میلیارد دلاری پارس جنوبی/ مصوبه 650 میلیون یورویی وزارت صنعت تخلف است

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید اخیر این کمیسیون از پارس جنوبی گفت: مسئولین پارس جنوبی موظف شدند که در فرصت یک ماهه توضیحات لازم را درباره قراردادهای پارس جنوبی با شرکت ها و پیمانکاران که رقم آن بالغ بر30 میلیارد دلاراست به این کمیسیون ارائه دهند.

مصطفی افضلی فر سخنگوی کمیسیون  اصل نود مجلس شورای اسلامی در  گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با اشاره به بازدید اعضای این کمیسیون از پارس جنوبی گفت: در جریان بازدید از پارس جنوبی با مسائلی برخورد کردیم که نیازمند تشکیل جلسه با معاونین و مسئولین پخش و پالایش پارس جنوبی درباره دلایل عمل به قراردادهای میان مسئولین پارس جنوبی با شرکت ها و پیمانکاران بود.

وی با بیان اینکه مجموع قراردادهای پارس جنوبی با شرکت ها و پیمانکاران رقم 30 میلیارد دلار است افزود: این رقم، رقم بالایی است که بتوانیم به وسیله آن بهره بیشتری از پارس جنوبی داشته باشیم و چاههای بیشتری در این منطقه حفر کنیم اما با وجود چنین رقم بالایی بهره برداری مناسب و مطلوبی نداشتیم.

نماینده مردم اردبیل ادامه داد  : بجز فاز اول تا دهم پارس جنوبی که به پارس قدیمی  مربوط است در فازهای جدید انتظار می رفت در زمان معین و با حجم معین به بهره برداری مطلوبی برسیم اما اینگونه نشده که این امر می تواند خسارت هایی را به کشور تحمیل کند.

افضلی فر گفت: باید این منابع متوجه فازهای با پیشرفت بالاتر و اولویت دار تر شود تا بتوانیم بهره مناسب از آن برداریم.

این نماینده مجلس افزود: با توجه به محدودیت عمر مفید پارس جنوبی، تعلل از بهره برداری به موقع از آن می تواند خسارت های جدی را به کشور و سرمایه ملی وارد کند که این مسئله را به مسئولین پارس جنوبی گوشزد کردیم. همچنین تاکید کردیم که نظارت جدی برای وادار کردن شرکت ها برای عمل به تعهداتشان امری  ضروری است که باید حتمال محقق شود.

سخنگوی کمیسیون  اصل نود مجلس با اشاره به اینکه در جریان قراردادهای پارس جنوبی و پیمانکاران در عمده قراردادها تا 70 و در برخی موارد صد درصد مبلغ قرارداد دریافت شده است گفت: متاسفانه با وجود این مسئله پیمانکاران به تعهدات خود عمل نکردند از این رو بنا شد گزارشی از اقدامات انجام شده و اقدامات در دست انجام برای آینده حداکثر ظرف یک ماه به کمیسیون اصل نود ارائه شود.

نماینده مردم اردبیل با اشاره به اینکه در این جلسه همچنین مسئولان پدافند غیر عامل کشور نیز حضور داشتند گفت: این مسئولان برای اعمال پدافند غیر عامل در پارس جنوبی حضور داشتند و قرار شد در بخش هایی که هنوز پدافند غیر عامل اعمال نشده است این امر عملیاتی شده و نتیجه آن به مسئولان ارائه شود.

افضلی فر همچنین درباره اینکه گفته شده کمیسیون اصل نود طی روزهای آینده گزارشی درباره رانت 650 میلیون یورویی ارائه خواهد کرد، گفت: شرکت مذکور در این پرونده طی دو، سه روز اخیر نامه ای به کمیسیون داد و عنوان کرد ما این مبلغ را دریافت نکرده ایم که البته این مسئله نیازمند بررسی است.

وی با اشاره به اینکه واگذار شدن این رقم به شرکت یا واگذار نشدن آن اهمیتی ندارد گفت: آنچه مهم است این است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی اصلی این امر بوده مصوب شده که این رقم به این شرکت داده شود.

سخنگوی کمیسیون  اصل نود مجلس گفت: بر اساس بند ج ماده 45 قانون برنامه چهارم توسعه که باید همه اقدامات اقتصادی در شرایط رقابتی باشد نه رانتی و انحصاری، این مصوبه غیر قانونی و تخلف است.

نماینده اردبیل گفت: متاسفانه ما در شرایط فعلی در فضای رقابتی از رتبه 69 به 84 رسیده ایم یعنی نسبت به قبل از فضای رقابتی فاصله گرفته ایم که این مسئله نباید وجود داشته باشد زیرا عدالت هم می گوید باید در شرایط رقابتی شاید فعالیت های اقتصادی باشیم نه در شرایط انحصاری.

وی خاطرنشان کرد: مصوب شدن واگذاری این رقم به یک شرکت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خلاف است و مشمول تبصره ذیل ماده 5 قانون اساسی می شود که در حدود اختیارات کمیسیون اصل نود قرار دارد.

کد N291008

وبگردی