آفتاب
رویترز:

چین به کره شمالی درباره آزمایش هسته ای هشدار داد

چین به کره شمالی درباره آزمایش هسته ای هشدار داد

تهران -ایرنا- منابع دیپلماتیک مستقر در پکن به خبرگزاری رویترز گفتند ، چین از کانال های دیپلماتیک به کره شمالی برای انجام چهارمین آزمایش هسته ای این کشور هشدار داده است.

این منبع افزوده است: هشدار چین به کره شمالی در حالی انجام می شود که پیونگ یانگ اخیرا تهدیدهای خود علیه آمریکا را تکرار کرده است.

کره شمالی که پیشتر کره جنوبی و آمریکا را تهدید کرده بود، به دلیل انجام آزمایش های هسته ای و موشک های بالستیک ، تحت تحریم های سنگین قرار دارد.

یک دیپلمات غربی که با مقام های چین در ارتباط بوده در این باره گفت : پکن به کره شمالی گفته است که آزمایش هسته ای جدید این کشور هیچ توجیهی ندارد و پیونگ یانگ نباید این آزمایش را انجام دهد.

این منابع خاطر نشان کردند که چین از کانال های دیپلماتیک در پکن و پیونگ یانگ استفاده کرده تا نگرانی خود را نسبت به انجام آزمایش هسته ای احتمالی دیگر توسط کره شمالی اعلام کند.

این نگرانی چین در حالی اعلام می شود که غرب معتقد است چین با نفوذی که بر کره شمالی دارد ، می تواند مقام های پیونگ یانگ را به عدم انجام آزمایش هسته ای دیگر متقاعد کند.

چین مهمترین هم پیمان اقتصادی و دیپلماتیک کره شمالی محسوب می شود.

کره شمالی بتازگی تهدید کرده است که قصد دارد شکل جدیدی از آزمایش هسته ای را انجام دهد و این در حالی است که کره جنوبی و هم پیمانانش از جمله آمریکا نسبت به این اقدام پیونگ یانگ هشدار داده اند.

کره شمالی پیشتر در سالهای 2006، 2009 و 2013 سه آزمایش هسته ای انجام داده بود. پیونگ یانگ نیز هشدار داده بود که به تمامی اقدامات تحریک آمیز آمریکا و کره جنوبی در مورد تمرین ها و رزمایش های نظامی و موشکی اش با هیچ گذشتی پاسخ خواهد داد.

این منابع تصریح کردند که با این حال چین، کره شمالی را به مواجهه با پیامدهای ضمنی در صورت انجام آزمایش هسته ای تهدید نکرده است.

یک منبع دیپلماتیک در چین گفت : مقام های پکن مخالف انجام آزمایش هسته ای دیگر توسط کره شمالی هستند ، اما این اشتباه است که فکر کنیم چین در قبال پیونگ یانگ سختگیرانه تر عمل خواهد کرد.

چین این مساله را با نماینده ویژه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در میان گذاشته است.

پیش از این چین بارها از طرف های درگیر در شبه جزیره کره خواسته بود تا در مورد تشدید تنش ها از خود خویشتنداری نشان داده و مانع از افزایش تنش ها شوند.

مترجمام**9234** 1447**5981
کد N290922

وبگردی