آفتاب
یک دیپلمات در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد:

چند دور مذاکرات کارشناسی میان ایران و 1+5 در دو ماه آینده برگزار می شود

چند دور مذاکرات کارشناسی میان ایران و 1+5 در دو ماه آینده برگزار می شود

تهران - ایرنا - یک دیپلمات اعلام کرد: طی دو ماه آینده چندین دور مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه 1+5 برگزار می شود.

این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی ها، برگزاری چند دور مذاکرات کارشناسی میان ایران و 1+5 در دستور کار طرفین قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع، فراز و نشیب دارد، تصریح کرد: فضای مذاکرات بسیار جدی است و دو طرف خواهان رسیدن به توافق هستند.

ایران و گروه 1+5 در مذاکرات 23 تا 26 اردیبهشت ماه خود در وین اتریش، مذاکراتی «سخت و جدی» برای آغاز نگارش متن پیش نویس توافق جامع هسته ای را آغاز کردند که به دلیل اختلافات گسترده، این مذاکرات بدون «پیشرفت محسوسی» پایان یافت و تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در این دور از مذاکرات در برابر زیاده خواهی های غرب ایستادگی کرد.

بر اساس گام اولیه یعنی توافق ژنو که مدت آن 6 ماه بوده و بیستم جولای (29 تیرماه امسال ) پایان می یابد، طرفین قرار است در گام نهایی برای رسیدن به توافق جامع با یکدیگر مذاکره کنند. ترجیح جمهوری اسلامی ایران این است که این مذاکرات در 6 ماه اول به نتیجه برسد اما چنانچه طرفین به توافق نرسند، تلاش ها ادامه خواهد یافت تا طرفین در طول 6 ماه بعدی به نتیجه برسند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه بارها پیش از توافق ژنو و پس از آن اعلام کرده است که می توان پرونده هسته ای را در طول یکسال حل و فصل کرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده چنانچه طرف مقابل حساسیت و اراده لازم را داشته باشد و به واقعیت صحنه توجه کند، می توان در 6 ماه اول به نتیجه رسید. تهران در پی تفاهمی است که حقوق ملت ایران در آن تامین شود و بارها اعلام کرده است به تفاهمی رضایت خواهد داد که حقوق و اصول ملت ایران در آن لحاظ شود.

به اعتقاد دپیلمات ها، مذاکرات پیش رو برای رسیدن به توافق جامع، بسیار سخت خواهد بود و طرفین مصمم به ادامه این مذاکرات هستند چرا که می توان به تفاهم دست یافت.

حجت الاسلام و المسلمین «سید حسن روحانی» رییس جمهوری نیز امروز (دوشنبه) در جمع مسوولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: مذاکرات ایران با 1+5 با وجود دشواری هایی که وجود دارد، انشاءالله در نهایت به توافق خواهد رسید چرا که مصلحت همگان در توافق و بازی برد- برد است.

سیام 1572
کد N290874

وبگردی