آفتاب

اخضر ابراهیمی: طرح ایران درباره سوریه ارزش بررسی را دارد

اخضر ابراهیمی: طرح ایران درباره سوریه ارزش بررسی را دارد

تهران- ایرنا- ˈاخضر ابراهیمیˈ نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که به تازگی استعفا داد، گفت: طرح ایران در زمینه یافتن راه حلی سیاسی برای حل و فصل مساله سوریه ارزش بحث و بررسی را دارد.

اخضر ابراهیمی در نخستین مصاحبه اختصاصی اش با پایگاه خبری ˈالمانیتورˈ پس از استعفا در 23 اردیبهشت، از پیشنهاد ایران برای برون رفت از بحران سوریه حمایت و توجه به آن را ارزشمند ارزیابی کرد.

به گزارش المانیتور، ایران در طرح چهاربخشی خود درباره سوریه، بهترین رویکرد برای یافتن راه حلی سیاسی در سوریه را مستلزم رفع تهدید تروریسم بین المللی، مقابله با بحران انسانی و روندی ملی و بین المللی دانسته است که بر اساس خواست و اراده مستقیم مردم سوریه باشد.

ابراهیمی گفت: قبلا به سازمان ملل گفته ام یکی از نشانه های مثبت این است که ایرانی ها خواستار خارج کردن همه نیروهای خارجی از سوریه هستند.

این دیپلمات کارکشته الجزایری که در شهریور 1391 (سپتامبر 2012 )جانشین ˈکوفی عنانˈ نماینده ویژه سابق سازمان ملل در امور سوریه شد، اختلاف نظر بین شورای امنیت و کشورهای منطقه را عامل پیچیده کردن دیپلماسی اش در سوریه عنوان کرد.

او گفت: اوضاع در سوریه به زودی به صورت دو قطبی در خواهد آمد، یک طرف معتقد بود که با وجود ˈبشار اسدˈ رئیس جمهوری سوریه، مشکلات این کشور قابل حل نیست و گروه دیگر بیان می کرد که راه حلی بدون اسد وجود ندارد.

وی افزود: فکر می کنم که کشورهای منطقه به اندازه کافی تلاش نکردند و همان طور که درباره موضع ایران در خارج کردن نیروهای خارجی اشاره کردم، اگر همه برای خارج کردن نیروهای خارجی کمک کنند این امر می تواند سرآغازی برای مقابله درست و منطقی با این مساله باشد.

خبرنگار المانتیور از ابراهیمی پرسید: شما از نقش ایران در مذاکرات ژنو و راه حل صلح آمیز در سوریه حمایت می کنید و المانیتور این هفته در گزارشی نقش آفرینی ایران در مسائل سوریه را با توجه به حمایت تهران از مبارزه با تروریسم، خلع تسلیحات شیمیایی و کمک رسانی به سوریه خواستار شد. آیا ایران می تواند و باید نقش بیشتری در سوریه داشته باشد؟ آیا ممکن است که ( آن طور که برخی مدعی اند) تلاش ایران در خارج از روند ژنو، عامل شکست این روند باشد؟

ابراهیمی پاسخ داد: آن چه که ˈبان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل و خود من از بدو امر گفته ایم این است که حتی قبل از این که ˈجان کریˈ و سرگئی لاوروفˈ وزیران خارجه آمریکا و روسیه درباره توافق ژنو به نتیجه برسند، دبیر کل سازمان ملل تاکید داشت که راه حلی نظامی در رابطه با سوریه وجود ندارد. یک راه حل سیاسی امکان پذیر است و باید باشد.

ابراهیمی افزود: ˈدر رابطه با ایران کسانی که مدعی اند این کشور بخشی از مشکل است، منطقی این است که ایرانی ها باید بخشی از راه حل باشند. اگر سوری های به تنهایی نمی توانند مشکلاشان را حل و فصل کنند، اولین گروهی که می تواند به این کشور کمک کند، همسایگانش هستند و ایران قطعا بخشی از همسایگان آن است. بنابراین، ما همواره علاقمند به نقش آفرینی ایران در این کشور بوده ایم. ما فکر می کنیم که طرح چهاربخشی ایران ارزش بحث کردن را دارد البته می توان بخش هایی از آن را کنار گذاشت .ˈ

ابراهیمی که سابقه نمایندگی ویژه سازمان ملل در افغانستان، عراق، هائیتی و آفریقای جنوبی را در کارنامه حرفه ای اش دارد، هم چنین از ارزیابی روسیه درباره اوضاع سوریه حمایت کرد و گفت: روسیه از ابتدا چنین تحلیل کرد که سوریه مانند مصر و تونس نیست و رئیس جمهوری سوریه در دو یا سه هفته سرنگون نخواهد شد. عده ای این تحلیل روسیه را جدی نگرفتند و آن را موضع مسکو در حمایت از حکومت سوریه قلمداد کردند.

مترجمام**9158**7074**1446
کد N290595

وبگردی