آفتاب

اتحادیه اروپا با روسیه و اوکراین بر سر قیمت گاز نشست برگزار می کند

اتحادیه اروپا با روسیه و اوکراین بر سر قیمت گاز نشست برگزار می کند

تهران- ایرنا- کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه می خواهد مناقشه قیمت گاز بین روسیه و اوکراین را تا اول ماه ‍ژوئن (11 خرداد) با دو دور نشست دیگر برنامه ریزی شده در هفته آینده حل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، ˈگوئینتر اوتینگرˈ کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا قرار است امروز دوشنبه با وزیر انرژی روسیه و رییس شرکت ملی گاز این کشور به نام ˈگازپرومˈ در برلین ملاقات کند تا زمان برگزاری چهارمین نشست را برای حل مناقشه با کی یف تعیین کند. وی گفت: اتحادیه اروپا با تمام توان تلاش می کند تا در مورد قیمت با طرفین به توافق برسد.

وی افزود: برنامه زمان بندی ما اول ماه ژوئن پایان می یابد، می خواهیم تمام توان خود را در دورهای مذاکرات هفته آینده برای پاسخ به سوالات به کار گیریم.

این مقام اروپایی تاکید کرد: دور بعدی مذاکرات با اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین برای دوشنبه آینده برنامه ریزی شده است.

ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه از رهبران کشورهای اتحادیه اروپایی خواسته است برای کمک به اقتصاد اوکراین به منظور عبور از این بحران و حل بن بست بر سر قیمت گاز بیشتر تلاش کنند و تهدید کرده است که در صورت دریافت نکردن پیش قسط از فروش گاز در ماه ژوئن خودداری خواهد شد.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا تصریح کرد: برای اطمینان از اینکه اوکراین می تواند بدهی های خود را در سه ماهه آخر سال قبل بپردازد، تمام توان خود را استفاده می کنیم.

مهم ترین مشکل قیمت گاز است، اوکراین اصرار دارد قیمت گاز 268 دلار و 50 سنت در هر یکهزار متر مکعب باشد و روسیه درخواست خود را مبنی بر 485 دلار در هر یکهزار متر مکعب تکرار می کند.

اوتینگر تاکید کرد: ما می خواهیم بر سر قیمت بازار برای اوکراین مذاکره کنیم تا این کشور در موقعیت بهتری نسبت به مطالبات روسیه باشد. احتمالا قیمتی در میانه قیمت های مد نظر دو طرف می تواند منصفانه باشد.

اوکراین که برای بیش از نیمی از نیازهای گاز خود به روسیه وابسته است، از پرداخت قیمت مد نظر روسیه طفره می رود و مسکو را به استفاده از ابزار انرژی به عنوان تنبیهی برای تغییر حکومت کی یف متهم می کند.

اوکراین که از آذر ماه سال گذشته صحنه اعتراضات مردمی و برکناری دولت تحت حمایت مسکو بوده است، با تنش های زیادی از جمله جدایی شبه جزیره کریمه از کی یف، پیوستن آن به مسکو و فعالیت های جدایی طلبان طرفدار روسیه در شهرهای شرق این کشور روبرو شده است.

تحولات اوکراین مهم ترین رویارویی روسیه با غرب بعد از پایان جنگ سرد در دهه 1990 بوده و به مناقشه بر سر مسائل دیگری از جمله فروش قیمت گاز روسیه به اوکراین تبدیل شده است.

اروپام**9157** 1337
کد N290400

وبگردی