آفتاب

الجزیره: پوشش خبری وقایع اوکراین و شکست انحصار رسانه ای غرب

الجزیره: پوشش خبری وقایع اوکراین و شکست انحصار رسانه ای غرب

تهران – ایرنا – شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی با اشاره به تنوع دیدگاه های رسانه ای در زمینه پوشش اخبار وقایع اوکراین، این امر را نشانگر شکست انحصارگرایی رسانه ای غرب و استنکاف مخاطبان از پذیرش روایت رسانه های غربی توصیف کرد.

به گزارش الجزیره، وقایع و تحولات اوکراین شبیه ماجرایی با روایت های مختلف شده است. هم اکنون رسانه های انگلیسی زبان هم چون ˈراشاتودیˈ از یک سو و رسانه های دیگر با دیدگاه متفاوت هم چون ˈسی ان انˈ، به پوشش خبری وقایع اوکراین به ویژه تحولات شرق آن مشغول هستند.

ˈدیمیتری بابیچˈ Dmitry Babich تحلیلگر سیاسی ˈرادیو صدای روسیهˈ پوشش خبری رسانه های غرب از وقایع شرق اوکراین را مغرضانه ترین نوع تبلیغات خبری خواند و افزود: گاهی رسانه های انگلیسی زبان غربی در پوشش اخبار مربوط به شرق اوکراین چنان عمل می کنند که گویی هیچ حرکت و جنبش مردمی در شرق اوکراین وجود ندارد و تمامی معترضان ماموران و شهروندان روسی هستند.

الجزیره افزود: چنانچه بحران اوکراین 20 سال پیش روی داده بود، واشنگتن به واسطه انحصار رسانه های انگلیسی زبان به سهولت می توانست آن را مطابق خواست خود هدایت کند، اما با توجه به گستردگی فعالیت شبکه های انگلیسی زبانی که روایت رسانه ای متفاوتی را ارائه می کنند، از جمله راشاتودی روسیه و ˈسی.سی.تی.وی نیوزˈ چین، امروزه این وضعیت فرق کرده است.

براساس این گزارش، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز چندی قبل با چاپ تصاویری از افراد نقابدار و یونیفورم پوش، آنان را به عنوان نیروهای روس مستقر در شرق اوکراین معرفی کرد، درحالی که تصاویر یاد شده در روسیه گرفته شده بود.

موشکافی مخاطبان درباره این تصاویر باعث شد که این مقاله از صفحه نخست تاثیرگذارترین روزنامه آمریکا به صفحات میانی و سپس به صفحه نهم این روزنامه منتقل شود.

ˈدیوید اسپیدیˈ David Speedie مدیر برنامه ˈشورای کارنگیˈ به الجزیره انگلیسی گفت: اساس کار روزنامه نگاری اقتضا می کند که پیش از چاپ مقاله و خبر، درباره آن موشکافی و صحت و سقم آن بررسی شود.

دیمیتری بابیچ نیز در بخش دیگری از این گزارش درباره نوع نگاه رسانه های غربی به تحولات اوکراین گفت: ˈحقیقت این است که رسانه های غربی و دولت های غربی نمی خواهند بپذیرند که اعتراض و جنبش اعتراضی علیه ˈکی یفˈ در شرق اوکراین وجود دارد.

بابیچ این رویکرد رسانه های غربی را ناشی از نگاه دولت های متبوع آنها دانست که حاضر به پذیرش اعتراضات در اوکراین نیستند.

در طول هفته های گذشته بحران و ناآرامی های اوکراین به مناطق شرق و جنوب این کشور سرایت کرد و به ویژه پس از پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه، به کشاکش و مناقشه ای راهبردی بین روسیه و غرب بدل شد.

مترجمام **1302**7074 *1446
کد N290392

وبگردی