آفتاب

حجت‌الاسلام حلبیان: بانو امین حلقه مفقوده مشایخ روایت است

حجت‌الاسلام حلبیان: بانو امین حلقه مفقوده مشایخ روایت است

دبیر فنی همایش یادواره بانو مجتهده امین و مبارز نستوه بانو حدیده دباغ، در خصوص نقش علمی، تفسیری و حدیثی بانو امین گفت: معمولاً کسانی که در وادی عرفان هستند پردازشی به علوم حدیثی، نقلی و علوم تفسیری ندارند، اما بانو امین ویژگی جامع الاطرافی داشت و در علوم عقلی، ذوقی و عرفانی وارد بود که نمونه این تسلط نفحات الرحمانیه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین حسین حلبیان در یادواره بانو مجتهده امین و مبارز نستوه بانو مرضیه حدیده دباغ، با اشاره به این‌که بانو امین پس از گذشت 20 سال در رابطه با تفسیر 15 جلد کتاب نوشت، اظهار کرد: طبق گفته فرزندش، ایشان در ضمن این تفسیر دعا می‌کرد که خدایا به من این قدر عمر بده که بتوانم این تفسیر را تمام کنم.

وی افزود: در زمان کشف حجاب بانو امین دروس حوزوی می‌خواند یعنی زمانی که دین خریدار نداشت، ایشان خریدار دین بود و این ویژگی‌ها بانو را متمایز می‌کند.

دبیر فنی همایش یادواره بانو مجتهده امین و مبارز نستوه بانو حدیده دباغ با اشاره به کتاب روش خوشبختی بانو امین تصریح کرد: در این کتاب ضمن بیان روش مسائل اعتقادی، رفتار اسلامی، عبادات تذکر داده می‌شود تا خوشبختی به صورت ریشه‌ای در خانواده‌های ایرانی وارد شود.

حلبیان اضافه کرد: بانو امین نیز از نظر استاد (حاج شیخ محمدرضا نجفی)، نقل حدیثی و طبقه علمی هم رتبه با امام خمینی (ره) و یاور ایشان در مجاهدت‌ها و تبیین مبانی اسلامی است.

وی افزود: آیت الله نجفی به بانو اجازه ممتاز روایت داد و بانو امین با 30 واسطه نسبش به امام سجاد (ع) می‌رسد.

هم‌چنین مهدی باقری، طلبه حوزه علمیه سخن گفتن در رابطه با شخصیتی بی‌نظیر در عرصه علم، اجتهاد، خودسازی و نشر معارف را کاری دشوار دانست و گفت: نکته بسیار مهم در رابطه با این بانوی بزرگوار این است که بانو امین حلقه مفقوده مشایخ روایت است.

وی با بیان این‌که بانو امین علاوه بر این‌که خود اجازه نقل روایت دارد، می‌توانست به دیگران نیز اجازه نقل روایت دهد، افزود: مدد خواهی از حضرت حق، توسل به ائمه معصومین(ع)، شاگردپروری و تبلیغ دین در دو عرصه بیان و بنان از ویژگی‌های ممتاز این بانو است.

باقری با اشاره به این‌که زنان حدیث‌گو اصفهانی جایگاه فوق العاده‌ای دارند، خاطرنشان کرد: قبل از سلمان فارسی بانویی از اصفهان در مدینه به دیدار پیامبر(ص) می‌رود و سلمان می‌گوید این بانوی اصفهانی من را به رسول خدا راهنمایی کرد.

وی اضافه کرد: بانو مجتهده امین حجت الهی برای زنان عصر خود و پس از عصر خود بود که در آن دوران به دانش اندوزی مشغول شد و در دوره‌ای 20 ساله از شروع درس‌های حوزوی توانست به درجه اجتهاد برسد.

انتهای پیام

کد N290149

وبگردی