آفتاب

گیلانیان جذب ملکه منسوجات می‌شوند

گیلانیان جذب ملکه منسوجات می‌شوند

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توسعه نوغانداری مهاجرت روستاییان کاهش می‌یابد و کشاورزی گیلان را پایدارتر می‌کند.

علیرضا شعبان نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، اظهار کرد: در دنیای منسوجات، ابریشم ملکه منسوجات است و پرورش کرم ابریشم یکی از رشته‌های کشاورزی است که کوتاهترین فرآیند را برای محصول دهی دارد. با توجه به حجم کم سرمایه گذاری مورد نیاز، به راحتی با فعالیت در این صنعت شغل پایدار ایجاد شده و مهاجرت روستاییان کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه نوغانداری زمانی اتفاق می افتد که معمولا روستاییان به کار کشاورزی دیگری مشغول نیستند، اضافه کرد: در این مدت زمانی کشاورزان درآمد دیگری ندارند و نوغانداری می تواند درآمد خوبی در فصل بهار نصیب کشاورزان کند.

شعبان نژاد با اشاره به اینکه گرانی کارگر یکی از دلایل مهم افزایش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی است، خاطرنشان کرد: چون در ایام نوغانداری، کارگران کشاورزی کار دیگری ندارند، با دستمزد ارزان‌تر می‌توانند به کمک نوغانداران بیایند.

وی افزود: اغلب خانواده‌های نوغاندار به صورت خانوادگی در این رشته فعالیت می‌کنند و هزینه‌های اضافی ندارند. دوره نوغانداری 45 روزه است و پرداختن به این رشته به ارتقای درآمد کشارزان منجر می‌شود.

شعبان نژاد بیان کرد: نوغانداری موجب می‌شود که شالیکاران و باغداران و سایر روستاییان، کشاورزی پایدارتری داشته باشند. با افزایش قیمت ابریشم اخیرا فعالیت نوغانداری افزایش یافته است. با افتتاح مرکز توسعه نوغانداری که در گیلان صورت گرفته است پیش‌بینی می‌شود از این پس شاهد موفقیت‌های بیشتری در این بخش باشیم.

شعبان نژاد، یکی از دلایل رکود نوغانداری را در دوره‌های گذشته، واردات بی رویه ابریشم عنوان کرد و گفت: با افزایش قیمت دلار، قیمت ابریشم وارداتی نیز افزایش یافت و این امر موجب شده است تا استفاده از پیله تر ابریشم داخلی برای مصرف کنندگان صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.

وی با تاکید بر تمرکز بر توسعه نوغانداری در استان در کنار تولید سایر محصولات کشاورزی به کشاورزان، بیان کرد: نوغانداری رشته‌ای است که روستاییان از سنین نوجوان تا کهنسالی می‌توانند در آن فعالیت کنند و خوب است تا کشاورزان قدیمی آموزش این رشته را به جوانان روستایی در اولویت کارهای خود قرار دهند.

انتهای پیام

کد N290107

وبگردی