آفتاب

مدیر امور عشایرسمنان از وضعیت بحرانی عشایر این استان خبرداد

مدیر امور عشایرسمنان از وضعیت بحرانی عشایر این استان خبرداد

سمنان - ایرنا - مدیر امور عشایر استان سمنان وضعیت عشایر این استان را به دلیل خشکسالی و تلفات سنگین دام بحرانی دانست و گفت : تنها راهکار خروج از بحران تامین علوفه و خرید دام عشایر از طریق اعتبارات ملی است.

ˈحشمت جدیدیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عشایر این استان به دلیل تداوم خشکسالی و کمبود باران از شرایط سختی برخوردارند و ضرر و زیان گسترده ای را متحمل شده اند.

وی با اشاره به اینکه تعلیف دستی دامهای عشایر امسال نسبت به سال گذشته دو تا سه برابر افزایش یافته است اظهار داشت: بهترین راهکار برای مقابله با ضرر و زیان عشایر استان سمنان و نجات دامهای آنها تامین علوفه با استفاده از اعتبارات ملی و خرید دام عشایر در شهریور امسال است.

جدیدی با بیان اینکه عشایر استان سمنان تاکنون بیش از 25 هزار راس تلفات دام داشته اند گفت: این تلفات ادامه دارد و علاوه بر این دام ها از نظر جسمی رشد کمی دارند و ضعیف بودن جثه دامها بروز بیماریهای دام را در جامعه عشایری تشدید کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در استان سمنان با هماهنگی جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام تسهیلات زیر200 میلیون ریال تامین علوفه برای عشایر در نظر گرفته شده اما بدهی زیاد به بانک مانع از دریافت این تسهیلات است.

جدیدی با بیان اینکه تعلیف دستی هزینه های عشایر را به شدت افزایش داده است گفت: هم اکنون در مناطق ییلاقی نیز عشایر با کمبود آب و علوفه مواجه اند و آبیاری و تامین علوفه در حال انجام است.

مدیر امور عشایر استان سمنان گفت: این مشکلات سبب شده تا وزن دامها بشدت کاهش یابد و حجم تولیدات عشایر را از نظر کمی و کیفی کاهش داده و این امر در آینده موجب افزایش واردات دام به کشور نیز می شود.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و 69 خانوار و بیش از 14 هزار نفر جمعیت است و به عنوان مهمترین تولید کننده فرآورده های دامی 960 هزار راس دام در اختیار دارند.

شمار دامهای عشایر استان سمنان در این فصل به علت زایش به یک میلیون و 200 هزار راس افزایش می یابد و این تعداد با عرضه دامهای تولیدی تا شهریور به تعداد قبلی بر می گردد.

عشایر استان سمنان علاوه بر تولید انواع صنایع دستی و مواد پروتئینی، سالانه 18 هزار تن شیر، قریب شش هزار تن گوشت قرمز و 300 هزار راس دام به بازار مصرف عرضه می کنند.ک/3

599/608/506
کد N290073

وبگردی