آفتاب

دیدار نخست وزیر موقت تایلند با سناتورها / افزایش فشار مخالفان برای تشکیل دولتی جدید

دیدار نخست وزیر موقت تایلند با سناتورها / افزایش فشار مخالفان برای تشکیل دولتی جدید

نخست وزیر موقت تایلند امروز (دوشنبه) در حالی با سناتورها دیدار کرد که معترضان ضد دولتی به دنبال افزایش فشارها برای برکناری وی و ایجاد یک دولت جدید هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تایلند از زمان برکناری یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر قبلی این کشور و 9 تن از وزرای کابینه‌اش در هفتم مه سال جاری میلادی در یک بحران سیاسی به سر می‌برد.

برکناری شیناواترا و 9 تن از وزرای کابینه وی پس از آن صورت گرفت که دادگاهی در تایلند این افراد را به سوء استفاده از قدرت گناهکار شناخت.

نیواتهامرونگ بونسونگفایسان، وزیر بازرگانی تایلند جانشین شیناواترا شد اما معترضان ضد دولتی می‌گویند که این مرد قدرت قانونی ندارد و خواهان استعفای مابقی وزراء برای تشکیل یک دولت جدید از طریق اصلاحات هستند.

همزمان با اوج گیری تظاهرات در شش ماهه گذشته بانکوک هم اکنون شاهد بن بست جدی میان حامیان دولت وفادار به شیناواترا و برادرش تاکسین و معترضان مخالف دولت هستند.

تایلند از زمانی که یینگلاک شیناواترا پارلمان را در دسامبر گذشته میلادی منحل کرد مجلس عوام ندارد و سنای تایلند تنها نهاد قانونگذاری باقیمانده در کشور محسوب می‌شود که می‌گوید می‌تواند نخست وزیر موقتی را انتخاب کند اما رهبر سنا می‌خواهد که برای انجام این اقدام در ابتدا با دولت مشورت کند.

در همین حال سوتپ تائوکسوبان، رهبر مخالفان دولت روز یکشنبه در جریان دیدار با حامیانش گفت: ما به دنبال قدرتی دموکراتیک هستیم که با پشتوانه مردم برقرار شود. از دوشنبه نیز ما به دنبال اعمال فشار برای برکناری مابقی وزرای دولت شیناواترا هستیم.

دولت تایلند و حامیان آن اعلام کرده‌اند که برگزاری یک انتخابات پارلمانی جدید بهترین راه برای حل بحران موجود در کشور است اما این انتخابات که قرار است 20 ژوئیه 2014 برگزار شود تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است.

انتهای پیام

کد N290022

وبگردی