آفتاب

اعلام جنگ مالی علیه جدایی‌طلبان شمال این کشور

اعلام جنگ مالی علیه جدایی‌طلبان شمال این کشور

پس از حمله گروه‌های شبه نظامی طوارق به نخست وزیر مالی و هیات همراهش در شمال این کشور، دولت باماکو علیه شبه نظامیان جدایی طلب اعلام جنگ کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در درگیری روز شنبه در مقابل دفترهای دولت محلی کیدال در شمال مالی که همزمان با حضور موسی مارا، نخست وزیر این کشور در آنجا بود، حدود 28 تن کشته و 62 تن نیز زخمی شدند.

علاوه بر این دولت مالی اعلام کرد که حدود 30 کارمند غیرنظامی نیز در این دفتر به گروگان گرفته شده‌اند.

مارا در همین راستا عنوان کرد که تروریست‌های جدایی طلب علیه مالی اعلان جنگ کرده‌اند و مالی نیز با آن‌ها خواهد جنگید. دولت مالی جدایی طلبان طوارق که از اقوام بربر (آمازیغ) شمال آفریقا هستند را مسئول این درگیری‌ها می‌دانند.

کیدال که 1500 کیلومتر تا باماکو، پایتخت مالی فاصله دارد در روزهای جمعه و شنبه صحنه اعتراضات ضد دولتی بود.

مارا در ادامه تصریح کرد: وقتی کسی به یک کشور حمله می‌کند تروریست است و ریشه یا وابستگی آن مهم نیست پس ما بدون بخشش با این تروریست‌ها مبارزه خواهیم کرد.

وی که قصد داشت در ادامه سفر خود به شهری دیگر در شمال مالی برود، این برنامه را نیمه کاره رها کرده و برای گفت‌وگوی فوری با ابراهیم بوباکارکیتا، رئیس جمهوری مالی به باماکو بازگشت.

گفته می‌شود که امنیت مارا را در این سفر هیات حافظ صلح سازمان ملل و هیات نظامی فرانسوی برای مبارزه با تروریسم در شمال مالی تامین می‌کردند.

هرچند مشخص نیست که نیروهای فرانسوی در درگیری‌های شهر کیدال حضور داشتند یا خیر اما نیروی حافظ صلح سازمان ملل اعلام کرد که دو تن از نیروهایش کشته و همچنین 21 تن دیگر زخمی شده‌اند.

در همین راستا نیروی حافظ صلح اعلام کرد: ما خواستار خویشتنداری و خودداری از خشونت از سوی طرفین درگیر هستیم و آن‌ها را به گفت‌وگو برای تضمین امنیت کیدال ترقیب می‌کنیم.

علاوه بر این سومیلو بوبیه، وزیر دفاع مالی نیز از افزایش نیروها در کیدال برای مبارزه با جنبش ملی جدایی طلبان طوارق خبر داد.

انتهای پیام

کد N290021

وبگردی