آفتاب

پشت پرده سر زدن‌های ناگهانی رئیس جمهور به وزارتخانه‌های اقتصادی چیست؟

 پشت پرده سر زدن‌های ناگهانی رئیس جمهور به وزارتخانه‌های اقتصادی چیست؟

رئیس جمهور صبح امروز به وزارت راه و شهرسازی می رود تا نشستی را با وزیر و معاونان این وزارتخانه برگزار کرده و مهم ترین موضوعات حوزه راه و مسکن را مورد بررسی قرار دهد.



به گزارش آفتاب به نقل از نامه نیوز در شرایطی که حدود 9 ماه از آغاز فعالیت دولت یازدهم سپری می شود فضای اقتصادی کشور روزهای پرحاشیه ای را سپری کرده و تصمیمات کلان اقتصادی نیز در این مدت اتخاذ شده است.

اتفاق های اقتصادی در دولت یازدهم در شرایطی رخ داده است که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند اولویت اصلی مولت موضوع سیاست خارجی و حل پرونده هسته ای ایران است و بر همین اساس دولت از مسائل اقتصادی غافل شده است.

این در شرایطی است که رئیس جمهور در سخنان مختلف خود بارها از برنامه های اقتصادی دولت در حوزه های مختلف سخن گفته و از پیگیری های مسئولان دولتی در این زمینه خبر داده و از مهار تورم به عنوان مهم ترین اولویت اقتصادی دولت یازدهم تا پایان سال 93 خبر داده است.

در حالی که رئیس جمهور بارها از پیگیری مسائل مختلف اقتصادی سخن گفته است به منظور تحقق این موضوع بارها به صورت سرزده به وزارتخانه های اقتصادی رفته و با برگزاری جلسات مختلف با مسئولان وزارتخانه های اقتصادی مشکلات و اولویت های حوزه مربوطه را مورد بررسی قرار داده است.

در همین رابطه رئیس جمهور از بهمن ماه سال 92 تا کنون به وزارتخانه های نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و همچنین بهداشت و درمان رفته و مهم ترین اولویت های این وزارتخانه ها را مورد بررسی قرار داده است.

در شرایطی که یکی از مهم ترین دغدغه های این روزهای مردم مشکل مسکن و افزایش قیمت آن در سال های اخیر و همچنین کاهش قدرت خرید مردم در بازار مسکن بوده رئیس جمهور صبح امروز به وزارت راه و شهرسازی می رود تا نشستی را با وزیر و معاونان این وزارتخانه برگزار کرده و مهم ترین موضوعات حوزه راه و مسکن را مورد بررسی قرار دهد.

طی ماه های اخیر رئیس جمهور در وزارتخانه هایی حاضر شده است که بیش از سایر وزارتخانه ها با دغدغه های عمومی مردم درگیر بوده و حاشیه های فراوانی را نیز به همراه داشته اند. به طور مثال در شرایطی که طی سال های اخیر موضوع گرانی دارو و همچنین موضوع بیمه به یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل شده است و دولت یازدهم نیز همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به دنبال توسعه خدمات بیمه سلامت است رئیس جمهور 15 اردیبهشت ماه به وزارت بهداشت و درمان رفت و بر اجرای هر چه بهتر و دقیق تر طرح تحول نظام سلامت در کشور با توجه به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها تاکید کرد.

همچنین در شرایطی که در ماه های اخیر موضوع افزایش قیمت آب و برق نگرانی هایی را در جامعه ایجاد کرده بود و همچنین مسئولان وزارت نیرو بارها درباره کمبود منابع در این زمینه هشدار داده اند رئیس جمهور فروردین سال جاری به این وزارتخانه رفت و توصیه‌هایی از جمله استفاده از آب‌های غیر متعارف و انرژی‌های نو مطرح کرد و گفت حتما از دو محور انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی خورشیدی حمایت بیشتر صورت گیرد.

در جدول زیر بخشی از اظهارات رئیس جمهور در وزارتخانه های اقتصادی دولت آمده است:
وزارتخانهاظهارنظر
نفتاین درست است که باید اتکاء خود را از نفت برداشته و از شرایط تک محصولی خارج شویم، اما نفت همچنان به عنوان مهمترین و بالاترین صنعت در کشور قابل ملاحظه است.
اینکه باید ظرفیت تولید نفت در کشور را افزایش دهیم مهم است؛ چرا که این ظرفیت در حقیقت قدرت ایران است و در صورت داشتن این قدرت جایگاه ما در جهان ارتقا یافته و ظرفیت تعامل ما با دنیا افزایش خواهد یافت.
ما می خواهیم هر کاری که در نفت و گاز کشور چه توسط بخش خصوصی و چه دولتی انجام می شود در چارچوب رقابت دقیق، کارآمدی و کارایی قرار دهیم و از رانت خواری و ویژه خواری جلوگیری کنیم.
مردم از دولت انتظار دارند و ما باید واقعیت را برای آنها بازگو کنیم و مسیر را برای آینده پیش پای همه بگذاریم.
نیرومسأله آب و برق از اهمیت زیادی در کشور برخوردار است، در موضوع آب کشور ما دچار یک مشکل ریشه‌ای است چرا که در منطقه‌ای نیمه خشک قرار دارد و به این لحاظ باید همیشه از منابع آبی مراقبت شده، در مصرف آن صرفه‌جویی شود و این منابع مورد صیانت و بهره‌برداری صحیح قرار گیرد.
عمده مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است و متأسفانه هنوز شیوه‌های آبیاری در این بخش سنتی است که باید در این راستا به منظور تأمین آب کشاورزی برای تولید بیشتر محصولات از جمله خودکفایی در گندم افزایش بازده آب و بهبود روش‌ها برنامه‌ریزی شود.
ما باید مشکلات را با مردم در میان بگذاریم چرا که مردم ما مردمی خوب هستند که با مسئولان همکاری می‌کنند و امروز برای اداره بهتر کشور راهی جز حضور، تلاش و همکاری مردم در بخش‌های مختلف نداریم.
جهاد کشاورزیدولت خزانه‌دار و امانت‌دار مردم است و با کمک مردم می تواند در زمینه های گوناگون اقتصادی حرکت کند.
ما باید شاهد یک تحول چشمگیر در بخش کشاورزی باشیم و به کشاورزان و دامپروران و عشایر که سختی این کار تولیدی را به دوش می‌کشند کمک کنیم به رشد دلخواه برسند و از لذت این خدمت ملی هم بهره ببرند.
در همه تلاشمان برای افزایش تولید، باید مراقبت کامل از محیط زیست مورد توجه باشد و سلامت و بهداشت مردم به طور کامل رعایت شود.
صنعت، معدن و تجارتبرای افزایش کیفیت و قرار گرفتن در مسیر توسعه باید بخشی از محصولات تولیدی کشور صادراتی باشند، اگر محصولات ما نتوانند صادر شوند، تولیدکنندگان کشور رشد، تکنولوژی و رقابت با بازارهای جهانی را درک نخواهند کرد.
باید در راستای ارتقای کیفیت محصولات، پایین آوردن هزینه‌ها و ایجاد فضای رقابتی در تولیدات برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.
همه مواردی که مانع بهبود فضای کسب و کار در کشور است از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان پیشنهاد در دولت مطرح شود تا در جهت رفع آنها تصمیم‌گیری کنیم.
باید موانع و مقررات دست و پا گیر را در راستای بهبود فضای کسب و کار در کشور برطرف کنیم.
 
کد N290010

وبگردی