آفتاب

نامزدهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری اوکراین

نامزدهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری اوکراین

تهران- ایرنا- اسامی حدود20 نفر از طیف ها و گروه های سیاسی مختلف در فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اوکراین که قرار است 25 مه(4خرداد ماه) برگزار شود، قرار دارد.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری فرانسه، نام افراد مختلفی از جمله دو میلیاردر، ملی گرایان افراطی، شخصیت های موثر در جنبش ˈمیدانˈ، دشمنان هوادار روسیه آن ها و یک شخصیت معروف سیاسی در فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اوکراین مشاهده می شود.

این گزارش درمعرفی برخی از این نامزدها که از اقبال بیشتری بر خوردارند، آورد :

ˈپترو پوروشنکوˈمیلیاردر، سلطان شکلات صاحب کارخانه بزرگ شکلات سازی ˈروشنˈ (Roshen) که نظرسنجی ها از محبوبیت بالای او نزد رای دهندگان حکایت دارد، میلیاردری 48 ساله است که در دهه 1990 میلادی بر ویرانه های اتحاد جماهیر شوروی ثروت اندوخت.

وی که به اعتبار ثروت یک میلیارد و 600 میلیون دلاری اش فردی قوی محسوب می شود، تنها اشراف سالاری(الیگارشی) است که در استفاده از قدرت مالی و رسانه ای خود در خدمت اعتراضات هواداران غرب در اوکراین که به سقوط ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری مخلوع منجر شد، تردید نکرد.

محبوبیت وی به رغم گذشته مورد مناقشه اش افزایش یافته است. وی یکی از بنیانگذاران ˈ حزب مناطقˈبا گرایش راست میانه است که یانوکوویچ و وزیر اقتصاد وی به آن تعلق داشتند.

پوروشنکو که پیش بینی می شود 33 درصد آرا را از آن خود کند، وعده داده که در صورت پیروزی ˈمشکل اوکراین با روسیه را در مدت سه ماه حل و فصل کندˈ.

ˈیولیا تیموشنکوˈ، بازگشت نا موفق بانوی آهنین این شخصیت معروف در دنیای غرب و چهره انقلاب غربگرای سال 2004 میلادی، در ماه فوریه و پس آزادی از زندان به عرصه سیاسی باز گشت.

وی که بر روی صندلی چرخدار در میان مردمی که برای کشته شدگان جنبش ˈمیدانˈ می گریستند، حاضر شد با استقبال نسبی مردم اوکراین مواجه شده است.

این زن 53 ساله که پس از بازگشت، اظهار نظرهای تاثیرگذار خود را افزایش داد؛ جنبش ˈمقاومتˈ در برابر تهاجم روسیه را به راه انداخت. وی وعده الحاق به اتحادیه اروپا را مطرح کرده است. این وعده موثر واقع نشده و محبوبیت وی شش درصد تنزل پیدا کرده است.

تیموشنکو که در جنجال و هیاهوی سال های پس از فروپاشی شوروی ثروتمند شد گذشته ای با نقاط مبهم بسیار دارد. وی وعده داده که اگر در انتخابات پیروز نشود مبارزه سر سختانه ای را با ˈاشراف سالارانˈ آغاز کرده و ˈانقلاب سومیˈ را به راه اندازد.

ˈسرگئی تیگیپکوˈ بانکدار سابق هوادار روسیه این نامزد 54 ساله که پیش بینی می شود چهار درصد آرا را از آن خود کند، به رغم بحران بی سابقه بوجود آمده میان اوکراین و روسیه که برخی آن را ˈجنگ اعلام نشدهˈ می دانند، خواهان برقراری روابط اقتصادی با مسکو است.

این میلیاردر و بانکدار سابق، مدیریت کارزار انتخاباتی ویکتور یانوکوویچ را در سال 2004میلادی برعهده داشت. این انتخابات به انقلاب نارنجی و درنهایت شکست یانوکوویچ انجامید. تیگیپکو پس از مدتی کناره گیری از سیاست بار دیگر در سال 2010 میلادی به کارزار انتخاباتی یانوکوویچ پیوست.

تنها نامزد انتخابات ریاست جمهوری که آشکارا هوادار روسیه است در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه از این که نمی تواند به دلایل امنیتی در مناطق شرقی کشور کارزار انتخاباتی برگزار کند، ابراز تاسف کرد. مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری در این مناطق که در کنترل جدایی طلبان مسلح است، به رسمیت شناخته نمی شود.

ˈآناتولی گریتسنکوˈ طرفدار پیوستن اوکراین به ناتو این وزیر سابق دفاع و مدافع پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) معتقد است که ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه سومین جنگ جهانی را به راه انداخته و اقدامات اساسی را برای مواجهه با ˈتهاجمˈ مسکو خواستار است.

گریتسنکو 56 ساله از محبوبیت در میان معترضان سابق ˈمیدانˈ برخوردار است اما پیش بینی می شود که تنها چهار درصد آرا را از آن خود کند.

ˈمیخائیلو دوبکینˈ منفور در کی یف فرماندار سابق ˈخارکفˈ پایتخت سابق اوکراین از خشونت علیه معترضان هوادار غرب در کی یف حمایت و معترضان را ˈدیوˈ و ˈدلقکˈ خوانده بود. همین امر شیوه وی عملکرد وی را در مقابل مخالفان آشکار می کند.

دوبکین 44 ساله پس از نزدیکی موقت به افکار جدایی طلبان اکنون از هواداران ˈاوکراین واحدˈ محسوب می شود. این در حالی است که اتهاماتی مبنی بر ˈاقدام در جهت تضعیف تمامیت ارضیˈ اوکراین علیه وی مطرح می شود. وی که پوسترهای تبلیغاتی اش در کی یف مرتب تخریب می شود، شخصیت منفوری در این شهر محسوب می شود. همچنین میزان آرای وی در انتخابات پیش رو 2.6 درصد پیش بینی می شود.

ˈاولگ تیانیبوکˈ وˈدیمیترو یاروشˈ ملی گرایان افراطی تیانیبوک 45 ساله و رهبر حزب ˈ اسووبوداˈ توانست به لطف نقشش در جنبش میدان و به رغم بر چسب ˈیهودستیزیˈ اش حضور چشم گیری در عرصه سیاسی داشته باشد. اصول این حزب و خدمات موثر آن در حفاظت از معترضان به بسیاری از اعضای این حزب اجازه داد تا در ترکیب دولت موقت حضور داشته باشند. اما شخص وی در هفته های گذشته در پشت سر دیگر اعضا قرار گرفت.

یاروش 42 ساله که روسیه وی را ˈتروریستˈ می داند، رهبر حزب شبه نظامی و ملی گرای افراطی ˈپراوی سکتورˈ است. این جنبش با استفاده از کوکتل مولوتوف در جریان اعتراضات میدان در جهت رادیکال شدن این اعتراضات گام برداشت. در مناطق هوادار روسیه اعضای این حزب ˈفاشیستˈ خوانده می شوند.

اروپام ** 9053 ** 1064
کد N289872

وبگردی