آفتاب

پوتین: روابط روسیه و چین الگو برای قدرتهای جهان است/ ابراز خوشبینی مسکو درباره افزایش حجم مبادلات بازرگانی با پکن

پوتین: روابط روسیه و چین الگو برای قدرتهای جهان است/ ابراز خوشبینی مسکو درباره افزایش حجم مبادلات بازرگانی با پکن

پوتین روابط روسیه و چین را الگو برای قدرتهای جهان خواند و درباره افزایش حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور تا سطح 200 میلیارد دلار در سال 2020 ابراز خوشبینی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایتارتاس گزارش داد که "ولادیمیر پوتین" رئیس‌ جمهوری روسیه در آستانه سفر خود به پکن با هدف شرکت در نشست سران "تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا" در شانگهای در گفتگو با رسانه چینی تلاش‌ ها برای تحریف واقعیات و تخریب یادگارهای جنگ جهانی دوم و قهرمان دانستن فاشیست‌ ها را بسیار خطرناک و غیرقابل قبول خواند و گفت نمونه بارز چنین اقداماتی حوادث غم انگیزی است که در اوکراین رخ می دهد.

پوتین همچنین با اشاره به اینکه روابط روسیه و چین یک الگو برای قدرتهای جهان است، گفت: این روابط بر پایه احترام به منافع یکدیگر و همکاری موثر در جهت رفاه مردم دو کشور بوده و مشکل سیاسی که بتواند بر تقویت همه جانبه همکاریهای دوجانبه تاثیر منفی بگذارد، وجود ندارد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه با اشاره به مواضع نزدیک مقامات مسکو و پکن در موضوعات منطقه ای و جهانی و آمادگی دو کشور در زمینه گسترش همکاریها بر لزوم تقویت روابط اقتصادی، علمی و فناوری‌ های عالی در اولویت سیاست هر دو کشور تاکید کرد.

پوتین همچنین با اشاره به اینکه حجم مبادلات بازرگانی بین روسیه و چین در سال 2013 نزدیک به 90 میلیارد دلار بود درباره افزایش میزان مبادلات بازرگانی با چین تا سطح 100 میلیارد در سال 2015 و 200 میلیارد دلار در سال 2020 ابراز خوشبینی کرد.

همزمان با تلاشهای اروپا برای کاهش میزان وابستگی خود به گاز روسیه، پوتین در سفر دو روزه اش از شانگهای با شی جین پینگ همتای چینی درباره توافق گازی که بازار بزرگ چین را به روی روسیه می گشاید، گفتگو می کند.

کد N289757

وبگردی