آفتاب

به نام انقلاب، علیه انقلابی ها

به نام انقلاب، علیه انقلابی ها

هدف، دفاع از انقلاب و آرمان های انقلاب معرفی می‌شود. پیش، پس یا حین سخنرانی اتفاق می‌افتد. گاه به خشونت کشیده می‌شود و تا پای پرتاب «بطری» و «مهر» و «کفش» پیش می‌رود. قید مکان و زمان هم نمی‌پذیرد، مسجد باشد یا دیر و کنشت، «لیلة القدر» باشد یا «یوم النکبة» فرقی نمی‌کند. هیچ شخص یا گروهی مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد، اما به طور کلی به گروه‌های «خودجوش مردمی» نسبت داده می شود، بخوانید «خودسر».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) چند روزی بیشتر از لغو سخنرانی سید حسن خمینی- نوه امام(ره)، به دلیل اعتراض عده‌ای در بروجرد نگذشته بود که خبر لغو سفر هاشمی رفسنجانی به اصفهان منتشر شد، به همان دلیل.

سید حسن خمینی این اگونه اتفاقات را پیش از این هم تجربه کرده بود. سخنرانی او بارها بویژه در سالگرد رحلت امام(ره) همواره همراه حاشیه بوده است. معمولا هر ساله گروهی مامور می‌شوند در سخنرانی سالانه 15 خرداد در حرم مطهر، با شعارهای از پیش آماده و بطور هماهنگ علیه او شعار دهند.

هاشمی رفسنجانی نیز قرار بود 12خرداد، به مناسبت اولین سالگرد درگذشت آیت‌الله سید جلال‌الدین طاهری در اصفهان، به این شهر سفر کند. آیت الله طاهری اولین امام‌جمعه اصفهان بود که قبل از انقلاب به‌ فرمان امام‌خمینی(ره) در این شهر نماز جمعه برگزار کرد و تا سال 81 که استعفا داد در این سمت بود.

آ‌ن‌طور که در خبرها منتشر شده، حجت‌الاسلام محمدحسن طاهری- فرزند آیت الله طاهری، در این‌باره گفته که با سفر آیت‌الله هاشمی به استان اصفهان همراهی لازم نشده است. او گفته: «مسلم است که گروه‌های فشار می‌کوشند روی سیستم استانداری اعمال نظر کنند. این عده، افراد معروف و شناخته‌شده‌ای هستند.»

پیش از اصفهان، در کیش نیز هاشمی رفسنجانی اجازه سخنرانی نیافت. پنجم فروردین ماه سال جاری قرار بود که او در یکی از مساجد جزیره کیش سخنرانی کند اما با اعتراض شماری از حاضران ناتمام ماند. البته سایت «عصر ایران» از قول یک منبع آگاه نوشته بود که «قبل از ورود هاشمی به محل سخنرانی شماری با سرو صدا و فریاد مانع از انجام سخنرانی شدند.»

سلسله اتفاقات از این دست تازگی ندارد به سال‌های دور بازمی گردد. بیشتر از همه سید محمد خاتمی رییس‌جمهوری پیشین در دولت 8 ساله خود تجربه این اتفاقات را دارد. جدای از سخنرانی‌ها، همایش ها، برنامه های فرهنگی، سینما ها و کنسرت ها موسیقی هم در لیست سیاه این اغتشاشگران قرار گرفته‌اند. دولت احمدی نژاد چندان نسیبی از این اتفاقات نداشت، چند موردی هم که اتفاق افتاد به کسانی مربوط می شد که منتقد احمدی نژاد بودند. هیاهو در میان سخنرانی سید حسن خمینی در مرقد امام و قطع آن، برهم زدن سخنرانی ناطق نوری و مورد آخر اغتشاش در سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس.

سال 89 محمود احمدی نژاد سخنران قبل از سید حسن خمینی بود، با طولانی شدن سخنان او، مجال سخنرانی از سید حسن خمینی گرفته شد، اما جالبتر آن بود که او پس از پایان سخنانش در قامت یک مجری به حضار گفت که «اینک توجه شما را به سخنان رهبری جلب می کنم». پس از آن نوه امام برای سخنرانی پشت جایگاه قرار گرفت اما اندکی بعد عده ای شروع به سر دادن شعار کردند، تا آنجا که سخنرانی سید حسن خمینی را ناتمام گذاشت. نوه امام در واکنش به برخی شعارها گفت: «آقایان هنوز 20 سال از رحلت امام(ره) نگذشته است.»

دو سال پیش نیز ناطق نوری سخنران شب قدر( 23 ماه مبارک رمضان) در حرم امام رضا (ع) بود. تعدادی از افراد حاضر در مجلس که در پای منبر ناطق نوری نشسته بودند در پایان مراسم شعارهای «مرگ بر ضد ولایت فقیه» و «مرگ بر خواص بی بصیرت» سر دادند و اقدام به پرتاب «بطری» در صحن امام رضا(ع) به طرف او کردند.

علی لاریجانی نیز که سال 91 به مناسبت 22 بهمن سخنران مدعو در حرم حضرت معصومه (س) بود، تجربه ای شبیه ناطق را داشت به جای «بطری»، «مُهر». تعدادی از حاضران در حرم حین سخنرانی لاریجانی شعارهایی سر دادند و دست آخر برخی از آنان اقدام به پرتاب مُهر کردند. مقام معظم رهبری از آنچه گذشت، گلایه کردند و این اقدامات را خلاف شرع و به ضرر کشور عنوان فرمودند.

پس از آن نیز برای نخستین بار تصمیم به اقدامی جدی در رابطه با این افراد گرفته شد. کمیسیون امنیت ملی مجلس کمیته ای برای پیگیری این ماجرا تشکیل داد و بعد از حدود گذشت یک سال پرونده آن به قوه قضاییه، زیر دست آیت الله آملی لاریجانی برادر رییس مجلس رسید. جبهه پایداری و سپاه قم و برخی مراکز دیگر در این اتفاق متهم شدند اما رای قطعی هنوز اعلام نشده است.

در اقدامات اخیر از برهم زدن مراسم و برنامه ها غیر از نوع سخنرانی نیز، تاکنون چندین کنسرت موسیقی با وجود مجوز، طی ماه های اخیر لغو شده است. کنسرت «احسان خواجه امیری» در آبادان و برنامه گروه «مسیحا» در یزد از آخرین این موارد بوده است.

11 ماه از انتخاب روحانی می گذرد، روحانی که خود نیز پس از بازگشت از نیویورک، قربانی این تندروی ها شد. او در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال کسانی قرار گرفت که اقدام به پرتاب کفش به سمت او کردند اما شیخ دیپلمات هنوز بنا بر سکوت دارد، سکوت در برابر کسانی که به نام انقلاب، علیه انقلابی ها دست به اقدام می زنند.

انتهای پیام

کد N289753

وبگردی