آفتاب

ابهام در سرمایه‌گذاری خارجی چالش جدید دولت ویتنام پس از اعتراضات ضدچینی

ابهام در سرمایه‌گذاری خارجی چالش جدید دولت ویتنام پس از اعتراضات ضدچینی

روزنامه دولتی چین امروز (دوشنبه) نوشت: هم‌زمان با خروج 4000 تن از اتباع چین از ویتنام، آشوب و ناآرامی‌ها در این کشور علیه پکن سرنوشت سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در ویتنام در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، درگیری‌ها و ناآرامی‌ها بر سر استقرار کشتی چینی در سکوی نفتی دریای چین جنوبی باعث بر هم خوردن اوضاع در ویتنام شده و طی این ناآرامی‌ها، دو تن از اتباع چین کشته و تعدادی کارخانه چینی تخریب شدند.

روزنامه چاینادیلی - چاپ چین - در سرمقاله خود نوشت: افزایش خشونت‌ها و از دست دادن گسترده کارخانجات خارجی باعث طرح این سؤال شده که آیا دولت هانوی می‌تواند منافع سرمایه‌گذاران خارجی را برای سرمایه‌گذاری در این کشور تامین کند و امنیت کارخانجات خارجی را فراهم آورد یا خیر.

این روزنامه در ادامه آورده است: استقرار در این سکوی یک میلیارد دلاری نفتی فاکتور جدیدی در بروز خشم میان ویتنامی‌ها نیست. چرا که در گذشته نیز چنین درگیری‌هایی در ویتنام علیه پکن به وقوع پیوسته و سرمایه‌گذاران و کارخانجات خارجی به فعالیت روزمره خود ادامه دادند. آنچه که باعث ترس و وحشت این خارجی‌ها شده، آسیب رساندن و ضرر کردن ناشی به اتش کشیده شدن کارخانجات، محصولات و کشته شدن اتباعشان است.

در همین حال، رسانه‌های تایوان امروز (دوشنبه) به نقل از نماینده ویتنام در تایپه اعلام کردند، دولت ویتنام اقداماتی را برای پرداخت غرامت به کمپانی‌های خارجی که متحمل ضرر و زیان شده‌اند، مدنظر قرار داده است. این غرامت از محل پرداخت مالیات، وام یا وصول بدهی‌ها پرداخت می‌شود.

روزنامه تجارت قرن 21 چین نیز نوشت: این خشونت‌ها در ویتنام روابط بین پکن‌ و هانوی را مخدوش می‌کند. آشوب‌ها و ناآرامی‌ها علیه کمپانی‌های خارجی به ویژه چین تاثیر شگرفی بر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور می‌گذارد.

انتهای پیام

کد N289661

وبگردی