آفتاب
برای شرکت در چهارمین اجلاس سران سیکا؛

رییس‌جمهور فردا صبح عازم چین می‌شود

رییس‌جمهور فردا صبح عازم چین می‌شود

رییس‌جمهور فردا صبح (سه شنبه) برای شرکت در چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات جهت اعتمادسازی در آسیا (سیکا) به شانگهای چین سفر می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انجام ملاقات‌های دوجانبه در حاشیه اجلاس و همچنین برگزاری نشست مطبوعاتی از جمله برنامه‌هایی است که به احتمال زیاد در این سفر دو روزه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ایده تشکیل سازمان سیکا یا کنفرانس تعامل و اقدامات، تدابیر و راه‌های دستیابی به اعتمادسازی در آسیا در سال 92 و به ابتکار سلطان نظربایف، رییس‌جمهور قزاقستان مطرح و در سال 1996 رسما تشکیل شد.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سال 2002 و 2006 در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد و اجلاس سوم هم در استانبول ترکیه در سال 2002 برگزار شد.

نشست سران سیکا هر چهار سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.

در حال حاضر این اجلاس 22 عضو دارد و در برگیرنده دوازده عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی و تعدادی از کشورها از جمله سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و کشورهایی چون مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین، آمریکا و ... است.

از جمله کشورهایی که عضو این سازمان هستند می‌توان به ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، آذربایجان، تایلند، ترکیه و ... اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N289611

وبگردی