آفتاب

بچه‌ها قصه «عاشیق غریب» را می‌خوانند/ کنسرت کودک در ساعت 10 شب!

بچه‌ها قصه «عاشیق غریب» را می‌خوانند/ کنسرت کودک در ساعت 10 شب!

گروه موسیقی « آشیانه کودک» اواسط تابستان امسال تازه ترین کنسرت نمایش خود را با روایت قصه «عاشیق غریب» برای علاقه مندان موسیقی ارائه خواهند داد.

فریبرز رستمی سرپرست این گروه موسیقایی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام این خبر بیان کرد: این کنسرت روایتی تازه از قصه‌های حرکتی گروه موسیقی «آشیانه کودک» است که این بار در اجرایی جدید، روایت قصه عاشیق غریب از داستان های ادبیات شفاهی منطقه آذربایجان توسط کودکان نواخته و روایت می‌شود.

وی افزود: بخش اول کنسرت ما که اختصاص به این روایت دارد سعی می کند در قالب آواز، بازی‌ها و حرکات نمایشی شکلی جدید از روایت های موسیقایی عاشیق های آذربایجان را به تماشاگر ارائه دهد.

این آهنگساز ادامه داد: با توجه به تنوعی که معمولا در کنسرت های ما وجود دارد ما غیر از اجرای قطعاتی که به آن اشاره کردم بخشی را نیز به اجرای موسیقی و نمایش با ترکیبی متفاوت‌تر از کنسرت های قبلی‌مان اختصاص دادیم که در این بخش با در نظر گرفتن دنیای حیوانات ملودی، ریتم، شعر و بازی را با یک هدفمندی ویژه اجرا خواهیم کرد که در قالب موسیقی کودک می تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

وی درباره تاریخ و ساعت برگزاری این کنسرت خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی که با تالار وحدت انجام گرفته 16 و 17 مرداد ماه کنسرت ما برگزار می شود اما با توجه به اینکه ساعت برگزاری کنسرت ساعت 22 اعلام شده و این زمان اصلا زمان مناسبی برای اجرای کار کودک نیست از این جهت مشغول رایزنی هستیم تا تغییراتی را در ساعت برگزاری ایجاد کنیم.

این نوازنده و آهنگساز در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به کم توجهی هایی که همواره در حوزه موسیقی کودک و نوجوان وجود دارد، تصریح کرد: به طور حتم فعالان موسیقی کودک تا آنجا که انرژی داشتند طی سال های اخیر از کمبودها و عدم حمایت های موجود در این گونه موسیقایی صحبت کردند اما وقتی کسی به این حرف ها و دغدغه ها توجهی می کند پس همان بهتر که سکوت کنیم و کار خودمان را انجام دهیم چون قطعا مسوولان هم می دانند مشکلات ما چگونه است.

رستمی در پایان گفت: واقعیت این است که این مردم هستند که می توانند فضا را طوری مهیا کنند که ما حضور بیشتری در عرصه داشته باشیم. من اینها را می گویم چون بسیاری از فعالان موسیقی کودک هستند که هم اکنون مشغول کار کردن هستند اما کسی متوجه کار آنها نیست بنابراین مهم ادراکات اجتماعی است که باید نسبت به موسیقی کودک احساس نیاز کنند تا همین روند به خودی خود موجب کاهش مشکلات این گونه موسیقایی شود.

فریبرز رستمی از جمله فعالان موسیقی کودک است که سالهاست پیرامون موسیقی اقوام و موسیقی کودک پژوهش و فعالیت می کند. او سال گذشته با گروه موسیقی آشیانه کودک کنسرت قصه های حرکتی را اجرا کرد که با استقبال قابل توجه مخاطبان نیز مواجه شد. از این هنرمند آلبوم «ارگ خاموش» منتشر شده و دو اثر «یاغی» و «رویای راویان بلوچ» آماده انتشار و «قصه‌های حرکتی» در دست انتشار قرار دارد.

 «قصه‌های حرکتی» یک الگوی آموزشی است که از تمام ظرفیت‌های موسیقی ایرانی اعم از موسیقی اقوام و ردیف دستگاهی بهره برده است تا یک الگوی بومی کار آمد و کودک محورانه را به جامعه هنری و تربیتی – پرورشی ایران معرفی‌کند.

کد N289490

وبگردی