آفتاب

بازداشت 3 مظنون پرونده فاجعه معدن ترکیه

بازداشت 3 مظنون پرونده فاجعه معدن ترکیه

دادگاهی در ترکیه دستور داد تا سه مظنون پرونده فاجعه معدن که چندین کشته بر جای گذاشت، بازداشت شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، از 22 فرد بازداشتی، شش تن آزاد شده‌اند که البته احتمالاً در‌ آینده تحت تعقیب قرار می‌گیرند و بازجویی از 16 تن دیگر ادامه دارد.

این بازداشت پنج روز پس از انفجار و آتش‌سوزی در معدن زغال‌سنگ سوما واقع در غرب ترکیه صورت گرفت که بدترین فاجعه در صنعت ترکیه به شمار می‌رود.

این فاجعه باعث برانگیخته شدن خشم عمومی در سراسر ترکیه و هدف قرار دادن معدن داران شده و معترضان آن‌ها را به بی‌اعتنایی به امنیت معدن متهم می‌کنند. همچنین، این اتهامات متوجه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه شده که روسای معادن را انتخاب می‌کند و نسبت به این مسئولیت بی‌اعتنا رفتار کرده است.

دادستان این پرونده به خبرنگاران در مقابل دادگاه سوما اشاره‌ای به هویت مظنونان بازداشت شده نکرد، اما رسانه‌ها می‌گویند این افراد مدیر معدن و دو تن از مهندسان هستند.

اردوغان به خاطر یک دهه رشد اقتصادی سریع مورد ستایش است اما استانداردهای امنیت محل‌های فعالیت آنچنان که باید به درستی انجام نشده و دولت آنکارا در این راه شکست خورده و ترکیه را به یکی از باسابقه‌ترین کشورها در فجایع و سوانح صنعتی بدل کرده است.

تاکنون اجساد 301 تن از قربانیان حادثه معدن سوما خارج و دفن شده است و تلاش برای بیرون کشیدن و نجات مابقی معدن‌چیان ادامه دارد.

مخالفان اردوغان دولت را به خصوصی‌سازی معادنی که پیشتر در کنترل دولت بود، متهم کرده و می‌گویند: این معادن هم اکنون در اختیار تجاری است که اهمیت زیادی به امنیت معادن نمی‌دهند.

انتهای پیام

کد N289440

وبگردی