آفتاب
گزاری خبری - تحلیلی مهر؛

بودجه "صفر" برای بازی‌های آسیایی/ سایه بحران مالی در کمیته ملی المپیک

بودجه "صفر" برای بازی‌های آسیایی/ سایه بحران مالی در کمیته ملی المپیک

کاروان ورزش ایران باید حدود چهار ماه دیگر در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی شرکت کند این در حالی است که تا به امروز کمیته ملی المپیک هیچ بودجه‌ای ویژه این رویداد بزرگ دریافت نکرده و همین مسئله نگرانی‌هایی را بابت چگونگی آماده‌سازی ورزشکاران و تیم‌های اعزامی ایجاد کرده؛ به خصوص که آنها مامور به حفظ جایگاه چهارمی ایران در این بازی‌ها هستند که برای نخستین‌بار در دوره پیشین این رقابت‌ها به دست آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، شرط آماده‌سازی هر تیم و ورزشکاری حضور مستمر آنها در تمرینات و اردوهاست و این امر هم میسر نخواهد شد مگر با داشتن بودجه کافی برای هزینه کردن و اجرای حداکثری برنامه‌های مورد نظر تا رسیدن به شرایط مطلوب جهت اعزام؛ در کل اینکه مسائل مالی یکی از اولویت‌های اصلی برای حضور نتیجه بخش در هر رویدادی است در حالیکه کمیته ملی المپیک ایران در آستانه حضور در بزرگترین رویداد ورزشی آسیا با بحران کمبود مالی مواجه است.

مجموع بودجه‌ای که از سوی دولت و در قالب لایحه سال 1393 به کمیته ملی المپیک اختصاص پیدا کرد رقمی معادل 48 میلیارد و 100 میلیون تومان است. از این رقم 23 میلیارد و 100 میلیون تومان در قالب ردیف اصلی به این کمیته اختصاص یافت ضمن اینکه 25 میلیارد تومان هم بودجه ردیف متفرقه این کمیته برای امسال است. در کل بودجه 93 کمیته ملی المپیک نسبت به سال گذشته افزایش زیادی نداشت و این در حالی است که امسال این کمیته سه رویداد مهم آسیایی را پیش رو دارد.

دومین دوره بازی‌های آسیایی جوانان (25 مردادماه تا 6 شهریورماه - نانجینگ چین)، هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی (28 شهریورماه تا 12 مهرماه - اینچئون کره‌جنوبی) و چهارمین دوره بازی‌های آسیایی ساحلی (23 تا 30 آبان‌ماه - پوکت تایلند) سه رویداد مهم ورزش ایران در سال جاری است که البته در این میان بازی‌های آسیایی اینچئون به دلیل گستردگی و سطح برگزاری، اهمیت و جایگاه خاص خود را دارد.

در کل اینکه اعزام کاروان‌های ورزشی ایران برای حضور در این سه رویداد آسیایی اولویت کاری کمیته ملی المپیک برای امسال است در حالیکه این کمیته هنوز کوچکترین بودجه‌ای ویژه این بازی‌ها دریافت نکرده تا از آن برای توزیع اعتبارات میان فدراسیون‌ها استفاده کند.

آخرین بودجه‌ای که از سوی کمیته ملی المپیک در اختیار فدراسیون‌های ورزشی قرار گرفت در روزهای ابتدایی امسال انجام شد که البته آنهم از محل اعتبارات سال 92 بود نه سال جاری؛ 28 اسفندماه سال گذشته کمیته ملی المپیک 5/5 میلیارد تومان از اعتبارات باقی مانده خود را دریافت کرد که اواسط فروردین‌ماه امسال آن را در اختیار فدراسیون‌ها قرار داد و گرنه این کمیته از اعتبارات سال 93 خود رقمی دریافت نکرده که بتواند آن را به فدراسیون‌ها اختصاص دهد.

البته 20 درصد از مجموع اعتبارات ردیف اصلی بودجه سال 93 کمیته ملی المپیک طی هفته‌های گذشته به این کمیته اختصاص یافته که آنهم طبق عرف صرف هزینه‌های جاری و روزمره شده نه آماده‌سازی تیم‌های آسیایی؛ در واقع بودجه ردیف متفرقه کمیته ملی المپیک ویژه بازی‌های آسیایی است که تا به امروز حتی ریالی از آنهم به این کمیته پرداخت نشده است.

به هر حال کمیته ملی المپیک می‌تواند با دریافت این بودجه و توزیع آن میان فدراسیون‌ها همزمان به آماده سازی تیم‎ها برای هر سه رویداد آسیایی پیش رو کمک کند. در همین راستا در اولین روز کاری رسمی امسال، مسئولان کمیته ملی المپیک نشستی با نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در راستای اختصاص 50 تا 70 درصد بودجه امسال طی سه ماهه اول سال داشتند. چند روز بعد از این نشست هم، درخواست مورد نظر به صورت کتبی به این معاونت ارسال شد اما هنوز این نشست‌ها و نامه نگاری‌ها نتیجه‌ای نداشته است.

همه اینها در حالی است که مدت زمان خیلی زیادی تا بازی‌های آسیایی اینچئون که بزرگترین رویداد ورزشی آسیا و مهمترین رویداد برای ورزش ایران در سال جاری است، نمانده و تنها با دریافت بودجه کافی آنهم در زمان لازم و نه خیلی دیر، می‌توان برای حضور در این المپیک آسیایی به بهترین شکل ممکن آماده شد.

به گزارش مهر، کاروان ورزش ایران در دوره پیشین بازی‌های آسیایی با مجموع 59 مدال شامل 20 طلا، 12 نقره و 25 برنز در میان شرکت کنندگان در این بازی‌ها در جایگاه چهارم قرار گرفت. این بهترین نتیجه کاروان ورزش ایران در ادوار مختلف حضور در بازی‌های آسیایی (پس از انقلاب) بود. به طور حتم انتظار جامعه ورزش حداقل حفظ این جایگاه در اینچئون است. بهتر آن است که مسئولان کمیته ملی المپیک رایزنی با مقامات مربوط به دریافت هر چه سریعتر بخش حداکثری بودجه امسال را با جدیت بیشتر دنبال کنند و گرنه شاید متحمل تبعات زیادی شوند.

 

کد N289279

وبگردی