آفتاب
رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی:

حوزه‌های علمیه، نقش گفتمان‌سازی خود را در عرصه سیاست‌خارجی ایفا کنند

حوزه‌های علمیه، نقش گفتمان‌سازی خود را در عرصه سیاست‌خارجی ایفا کنند

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی گفت: اصل عزت، حکمت و مصلحت مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب، در دیپلماسی خارجی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی گفت: اصل عزت، حکمت و مصلحت مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب، در دیپلماسی خارجی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، با اشاره به برگزاری همایش "اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، عقلانیت و اعتدال" در قم گفت: در خصوص روابط خارجی دولت اسلامی انتظار می‌رود این روابط مبتنی بر مبانی دینی باشد.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با تاکید بر اینکه رویکرد سیاست دستگاه دیپلماسی مبتنی بر عقلانیت و اعتدال است، افزود: صاحبنظران، پژوهشگران و اساتید در این همایش چه با نگاه انتقادی و یا حمایتی دیپلماسی را بر اساس مبانی دینی مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند.

عباسی افزود: دستگاه دیپلماسی باید ضمن تامین مصالح کشور به اصل عزت، حکمت و مصلحت که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است توجه داشته باشند چرا که اصول سیاست خارجی بر این نکات استوار است پس اعتدال و عقلانیت نیز باید در چارچوب فرمایشات معظم له در اصل عزت، حکمت و مصلحت صورت پذیرد.

وی در باب اهمیت این سه عنصر مورد تاکید رهبر معظم انقلاب گفت: این سه عنصر مهم باید در مبانی سیاست خارجی مورد توجه باشد هرچند به نظر می‌رسد عقلانیت و اعتدال تفسیری از حکمت و مصلحت است که انتخاب دو رویکرد حکیمانه و مصلحت آمیز در نتیجه عزت به همراه دارد پس عزت، حکمت و مصلحت باید در دیپلماسی خارجی سایه افکن باشد.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی تصریح کرد: این موضوعات باید شاخصی برای ارزیابی سیاست خارجی مورد استفاده قرار بگیرد و مبانی فقهی همچون نفی سبیل(جلوگیری از تسلط دشمن)، حفظ حکومت و مقابله به مثل در تبیین سیاست خارجی دولت اسلامی استناد شود.

وی پیرامون نقش حوزه‌های علمیه در این عرصه گفت: انتظار است حوزه‌های علمیه مبانی معرفتی و نقش گفتمان سازی خود را ایفاء کند که لازمه این امر آن است که مراکز حکومتی، اعتقادی و قضایی مساله‌های خود را با حوزه در میان بگذارند.

عباسی افزود: این مساله رویکرد مثبتی است که وزارت خارجه مسائل دیپلماسی در دولت اسلامی را با حوزه‌های علمیه در میان گذاشته است و این امر نقطه آغازی برای گفت‌وگوی علمی است.

وی در پایان گفت: دستگاه دیپلماسی کشور با در نظر گرفتن مبانی دینی رویکردی جدید در پیش گرفته است که مصالح اسلامی را مد نظر دارد که امیدواریم با ارزیابی و بررسی این رویکرد در همایش "اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، عقلانیت و اعتدال" بتوان به دیدگاه جامع و کاملی در عرصه دیپلماسی دست پیدا کنیم.

همایش "اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، عقلانیت و اعتدال" روز پنج‌شنبه یکم خرداد ماه با پیام تصویری آیت الله عبدالله جوادی آملی در قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N289226

وبگردی