آفتاب

توان محدود دفاعی ناتو در صورت حمله روسیه به کشورهای حوزه بالتیک

توان محدود دفاعی ناتو در صورت حمله روسیه به کشورهای حوزه بالتیک

با توجه به ادامه بحران اوکراین، این پرسش نیز در کانون توجه کشورهای عضو ناتو قرار گرفته که در صورت حمله نظامی روسیه به کشورهای حوزه دریای بالتیک، پیمان ناتو تا چه اندازه توانایی واکنشی مناسب را خواهد داشت.

با توجه به ادامه بحران اوکراین، این پرسش نیز در کانون توجه کشورهای عضو ناتو قرار گرفته که در صورت حمله نظامی روسیه به کشورهای حوزه دریای بالتیک، پیمان ناتو تا چه اندازه توانایی واکنشی مناسب را خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این سوال مطرح است که چه روی خواهد داد اگر با گسترش بحران اوکراین، روسیه به کشورهای حوزه دریای بالتیک همچون لیتوانی، لتونی و استونی حمله کند؟ طبق اطلاعاتی که نشریه آلمانی "اشپیگل" به دست آورده است، در حال حاضر کشورهای عضو ناتو مشغول بررسی چنین سناریویی هستند.

به گزارش اشپیگل، نتیجه‌ای که تاکنون از این بررسی‌ به دست آمده، برای کشورهای غربی آرام‌بخش نیست. در صورت حمله نظامی روسیه به کشورهای حوزه بالتیک، متحدان غربی تنها قادرند بطور مشروط به اقدامات تدافعی دست بزنند.

"اشپیگل" از قول محافل مطلع ناتو در دولت آلمان نقل می‌کند که ناتو در حال حاضر در وضعیتی نیست که بتواند از کشورهای حوزه دریای بالتیک با استفاده از جنگ‌افزارهای متعارف آن‌گونه که ماده پنجم پیمان آتلانتیک شمالی در نظر گرفته است، حفاظت کند.

طبق گزارش این نشریه آلمانی، در پیش‌نویس کمیسیون برنامه‌ریزی تدافعی ناتو آمده است: توانایی و قصد روسیه برای اینکه بدون اخطار اولیه به عملیات نظامی مهمی دست بزند، نمودار تهدیدی گسترده برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه یورو آتلانتیک است. روسیه قادر است در کوتاه‌مدت در مکان مورد نظر خود تهدیدی نظامی در مقیاس محلی یا منطقه‌ای اعمال کند.

بر خلاف چنین نظری، شرکای اروپایی ناتو در پایان دوره جنگ سرد به این نتیجه‌ رسیده بودند که می‌توان آن ظرفیت‌هایی را کاهش داد که برای پیکار در منازعات متعارف، گسترده و بسیار مستمر ضروری هستند. با توجه به همین نتیجه‌گیری بود که در مواردی به‌طور کامل از برخی ظرفیت‌ها دست کشیده شد، یا این ظرفیت‌ها کاهش یافتند.

نشریه اشپیگل در همین رابطه نظر چند تن از دولتمردان کشورهای عضو ناتو را جویا شده است. "المار بروک"، کارشناس کهنه‌کار سیاست خارجی اتحادیه اروپا از حزب دمکرات مسیحی آلمان به این نشریه گفت: هنگامی که کشورهای بالتیک به عضویت ناتو پذیرفته شدند، از طرف روسیه تهدید نظامی وجود نداشت. پیمان ناتو توافقنامه با روسیه را رعایت ‌کرد و نیروهای خود را در مناطق شرقی رود البه مستقر نساخت. از آنجا که به نظر می‌رسد پوتین در حال تغییر سیاست خود بوده، لازم است که ناتو پاسخی برای آن بیابد.

"رادوسلاو سیکورسکی"، وزیر خارجه لهستان از شرکای خود در ناتو خواهان پشتیبانی گسترده‌تر نظامی است. وی به نشریه اشپیگل گفت: ناتو باید در لهستان همان کاری را بکند که در کشورهای دیگر کرده است. در انگلیس، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و ترکیه پایگاه‌های نظامی وجود دارد. این‌ها مکان‌های امنی هستند. ولی درست در جایی که به چنین پایگاه‌هایی نیاز است، از آن‌ها خبری نیست.

به باور این سیاستمدار لهستانی، برای اینکه ناتو بتواند بر پایه ماده پنجم پیمان‌نامه خود تضمینی برای امنیت به کشورهای عضو بدهد، هنوز باید کارهای زیادی صورت گیرد.

ولی شماری دیگر از سیاستمداران غربی با رویارویی بیشتر با مسکو مخالف‌اند. "ماتیاس پلاتسک"، نخست‌وزیر پیشین ایالت براندنبورگ آلمان و رئیس "همایش آلمان و روسیه" به تحریم‌ها علیه روسیه در بحران اوکراین نگاهی بدبینانه دارد.

وی به نشریه اشپیگل گفت: سخت‌تر شدن موضع روسیه به نفع ما نیست. به همان اندازه هم به نفع غرب و اوکراین نیست که روسیه را بی‌ثبات کنند.

انتهای پیام

کد N289223

وبگردی