آفتاب

وکیلی: مفسدان اقتصادی با ثروت خود از محاکمه می‌گریزند

وکیلی: مفسدان اقتصادی با ثروت خود از محاکمه می‌گریزند

مدیرمسئول روزنامه ابتکار گفت: در کشور ما معادله ثروت - قدرت و قدرت - ثروت ثابت شده است و مفسدان اقتصادی با توجه به ثروتشان توانسته‌اند از محاکمه بگریزند.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار گفت: در کشور ما معادله ثروت - قدرت و قدرت - ثروت ثابت شده است و مفسدان اقتصادی با توجه به ثروتشان توانسته‌اند از محاکمه بگریزند.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی در حالی می‌گویند می‌خواهند با مفاسد اقتصادی مبارزه کنند که ساختارهای ملی دستگاه‌های دیگر، راه را برای دور زدن قانون و قانون‌ستیزی فراهم می‌کنند. متأسفانه چشمان دستگاه‌های نظارتی ما نسبت به خرده‌پاها بسیار ریزبین عمل می‌کند در حالی که نسبت به مفاسد و دانه درشت‌ها اینگونه نیست.

وی ادامه داد: معادله ثروت - قدرت و قدرت - ثروت در چرخه‌های مختلف کشورمان ثابت شده است؛ بنابراین هر کسی که قدرت دارد، به ثروت دسترسی بیشتری خواهد داشت، کمتر امکان بازپس دادن بیت‌المال وجود دارد و دولت نیز کمتر برای احقاق این حق امکان دارد سراغ آن فرد برود.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به دلایل عدم مبارزه درست با مفاسد بزرگ، گفت: متأسفانه فساد وقتی زیاد می‌شود دامن خیلی‌ها را به خود آلوده می‌کند. خیلی از مسئولان و دستگاه‌ها خواسته یا ناخواسته در چنین اعمال غیرقانونی شریک می‌شوند و جزو آن مفاسد به حساب می‌آیند.

وی تصریح کرد: در فسادهای بانکی، دستگاهی که باید از فرد احراز صلاحیت کند، دستگاه دیگری که کار کارشناسی انجام می‌دهد و سازمانی که باید پول را پرداخت کند، دست به دست هم می‌دهند تا یک فساد بانکی شکل بگیرد. مجموعه عوامل بیرونی و درونی و ثروت و قدرت دست به دست هم می‌دهند تا فساد مالی شکل بگیرد.

وکیلی با تاکید بر ضرورت پاکسازی دستگاه‌های نظارتی، افزود: یک خانه‌تکانی اساسی باید در دستگاه‌های مربوطه انجام شود تا هیچ فرد و دستگاهی برای انجام فساد مالی و اداری مصون نباشد. همچنین راه‌های دور زدن قانون با ایجاد سقف تسهیلات و استفاده از کارشناسان شورای پول و اعتبار باید بسته شود.

وی اضافه کرد: این کارها از قدیم باید انجام می‌شد و اگر کسی معوقه‌ای داشت، دیگر نباید می‌توانست به منابع مالی دسترسی پیدا کند اما متأسفانه می‌بینم که اتفاقاً کسی که یک بار از راه‌های فسادبرانگیز به منابع مالی دست پیدا کرده است، دفعه‌ بعدی حتی با وجود معوقات بسیار، از آنجایی که راه و روش فساد را یاد گرفته راحت‌تر از قبل اعتبار می‌گیرد.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار در پایان خاطرنشان کرد: باید لیست سیاهی از مفاسد اقتصادی درست کرد و از بیت‌المال مواظبت کرد تا دیگر مثل امروز دسترسی به تسهیلات برای بدهکاران آسان و برای کارآفرینان واقعی سخت نباشد.

انتهای پیام

کد N289108

وبگردی