آفتاب
اختصاصی/

یک نماینده مجلس دهلی: همکاری جامع بین هند و ایران ضروری است

یک نماینده مجلس دهلی: همکاری جامع بین هند و ایران ضروری است

دهلی نو - ایرنا - یک نماینده مجلس دهلی نو همکاری جامع، بلند مدت و سازنده بین دولت های ایران و هند را ضروری دانست.

به گزارش ایرنا، ˈچاودری متین احمدˈ (Chaudhary Mateen Ahmed ) نماینده مجلس دهلی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا در زمینه تحولات سیاسی در هند با توجه به اعلام نتیجه انتخابات مجلس و شروع رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید، افزود: همکاری جامع و سازنده تر با جمهوری اسلامی ایران در شرایط جدید یک ضرورت است.

وی ضمن ابراز خوشبینی نسبت به اینکه دولت جدید هند فرصت های تازه ای برای تقویت روابط با کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد، گفت: دهه اخیر شاهد تغییراتی در روابط هند و ایران بودیم و حالا دولت های دو کشور باید راه را برای ارتقای همکاری ها هموار کنند.

این نماینده مجلس دهلی، گسترش روابط تهران - دهلی نو را موجب افزایش صلح، ثبات و شکوفایی در منطقه دانست و اظهار داشت: هند و ایران با سابقه دیرینه و اشتراکات فرهنگی نسبت به 10 سال پیش در همه زمینه ها پیشرفت کرده اند و به کشورهای قوی تری تبدیل شده اند.

سیاستمدار هندی ضمن تاکید بر اینکه دو کشور باید با چالش های منطقه ای و جهانی مانند افراط گرایی و تروریسم نیز مقابله کنند، اظهارداشت: هند و ایران ضمن اینکه شرکای انرژی هستند، منافع مشترک بسیاری با یکدیگر دارند. این شرایط زمینه را برای تلاش مشترک و ارتقای روابط دوجانبه هموار می کند.

حزب ˈبهارتیا جاناتاˈ (بی جی پی) در انتخابات اخیر مجلس عوام هند با کسب 282 کرسی از 543 کرسی به پیروزی بی سابقه ای دست یافت. این حزب بزودی دولت جدید هند را به نخست وزیری ˈنارندرا مودیˈ تشکیل می دهد.

ˈمانموهان سینگˈ نخست وزیر هند از حزب کنگره روز شنبه این هفته پس از یک دهه فعالیت در راس دولت کشورش ضمن خداحافظی، استعفا خود را نیز اعلام کرد.

آساق ** 2165 ** 2160** 275 **
کد N289045

وبگردی