آفتاب

قاضی آمریکایی تغذیه اجباری یک زندانی گوانتانامو را ممنوع کرد

قاضی آمریکایی تغذیه اجباری یک زندانی گوانتانامو را ممنوع کرد

یک قاضی فدرال آمریکا برای نخستین بار طی حکم خود، غذا خوراندن اجباری به یکی از زندانیان اعتصاب کننده در زندان گوانتانامو توسط مقامات ارتش آمریکا را ممنوع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، گلادیس کسلر، قاضی آمریکایی یک دادگاه منطقه‌ای به ارتش این کشور دستور داد خوراندن اجباری غذا به یک زندانی سوری زندان گوانتانامو به نام ابووائل ذیاب، تا زمان برگزاری جلسه دادرسی او ممنوع است.

این تصمیم براساس دادخواستی که این زندانی به منظور جلوگیری از غذاخوراندن اجباری مطرح کرده بود، گرفته شده است.

همچنین این حکم از ارتش آمریکا خواسته از انتقال ذیاب به خارج از سلولش به منظور دریافت غذا خودداری کند. این اقدام معمولا هنگامی رخ می‌دهد که زندانی از همکاری با مقامات سر باز زند.

قاضی کسلر ماه ژوئیه گذشته تصمیم گرفته بود تا دادخواست ذیاب را بررسی نکند و علت این مساله را فقدان اختیار کافی خود دانسته بود.

وی در عین حال از باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا خواسته بود تا به این مساله رسیدگی کند.

ماه فوریه سال جاری میلادی این پرونده از سوی یک دادگاه استیناف فدرال مجددا به جریان افتاد و این دادگاه حکم داد که دادگاه‌های منطقه‌ای نیز این اختیار را دارند که چنین دادخواست‌هایی را بررسی کنند.

همچنین این دادگاه حکم داد غذا خوراندن اجباری احتمالا در صورتی که هدف کلی آن جلوگیری از مرگ یا آسیب‌های جدی باشد، اقدامی قانونی است.

انتهای پیام

کد N288894

وبگردی